Forrester: online retail groeit met 11 procent


Online retail in Nederland groeit de komende vijf jaar jaarlijks met 11 procent. Zo zegt Forrester Research.
Het bureau ondervroeg hiervoor 26.000 Europeanen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTer vergelijking: de Amerikaanse markt zal jaarlijks met 10 procent groeien.
In het rapport ‘Western European Online Retail Forecast, 2009-2014’ geeft Forrester aan dat online retail in 2014 in 17 van de grootste West-Europese markten (Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland en Groot-Brittannië) 114 miljard euro zal bedragen. Nu is dat 68 miljard.
Zo’n 190 miljoen Europeanen shoppen in 2014 online (nu zijn het er 141 miljoen).
In West-Europa koopt men vooral boeken, kaartjes voor evenementen en kleding. In de VS koopt men vooral kledij en accessoires, schoeisel, consumentenelektronica, computer hardware, software en randapparatuur.
In het rapport komt een duidelijk verschil naar boven tussen de meer volwassen markten in Noord-Europa en de opkomende markten in Zuid-Europa. Groot-Brittanië blijft de grootste markt met 40 miljard euro.
"De retailsector in zowel de VS als in Europa groeit de komende jaren dankzij internet’, aldus Patti Freeman Evans, de samensteller van het rapport: ‘Retailers zullen een multichannelstrategie moeten ontwikkelen die nog meer tegemoet komt aan de wens van de consument om heen en weer te bewegen tussen de on- en offline wereld, en hun groeiende mobiele en social gedrag. Innovatieve retailers zullen de komende vijf jaar klanten dus gaan bedienen via al deze platforms, en niet alleen via de pc.’
Enkele uitkomsten voor Nederland:
. Nederlandse online retailinkomsten bedragen 5,2 miljard euro in 2014, het aantal shoppers telt in dat jaar 11 miljoen.
. Nederlandse consumenten shoppen meer online dan consumenten in andere West-Europese landen. Op dit moment shopt 71 procent van de Nederlandse consumenten regelmatig online.
. Van alle Europeanen hebben Nederlandse consumenten er het meeste vertrouwen in dat hun persoonlijke financiën in veilige handen zijn. Slechts 7 procent maakt zich zorgen bij een online aankoop.
Europeanen spendeerden in 2009 gemiddeld 483 euro online, in 2014 is dat 601 euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid