Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese werknemers willen flexibeler werken

Europese werknemers voelen zich bij werken buiten kantoor eerder belemmerd door bedrijfsregels en -voorwaarden voor flexibel werken dan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eénderde van de onderzochte Europese bedrijven biedt werknemers geen mogelijkheid tot flexibel werken, terwijl 40 procent van de Europese werknemers vaker buiten kantoor zou willen werken.
Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop bij de implementatie van flexibele werkplekken. 72 procent van de Britse werknemers beschikt over de technologie om op afstand te werken. Deze percentages zijn voor Duitsland, Italië en Frankrijk respectievelijk 60 procent, 55 procent en 46 procent. Uit het onderzoek blijkt dat de sleutel tot succesvol flexibel werken niet alleen het aanbieden van een goede infrastructuur is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het Verenigd Koninkrijk binnen Europa sterke vooruitgang boekt met een netwerk voor werken op afstand. Toch loopt het land achter op de andere onderzochte landen voor wat betreft het aantal medewerkers dat de voordelen van flexibel werken daadwerkelijk benut. Dit onderstreept het belang van voorlichting hierover aan medewerkers en van de ontwikkeling van bedrijfsbeleid om flexibel werken te stimuleren. Meer dan de helft van de Italianen wil graag meer buiten kantoor werken. Daarmee loopt het land voorop in het onderzoek. Dit in tegenstelling tot de Fransen, van wie slechts eenderde dezelfde wens heeft.

related partner content for mobile comes here

Hoewel veel Europeanen gebrek aan bedrijfsbeleid een grotere belemmering vinden dan gebrek aan technologie, is technologie belangrijker dan medewerkers inschatten. Slechts één op de twintig medewerkers noemt gebrek aan technologie als een belemmering om buiten kantoor te werken. Toch blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden buiten kantoor geen goede toegang heeft tot telefoon- en e-mailfaciliteiten. Verder kunnen vier van de tien ondervraagden niet bij alle benodigde documenten. Het gebrek aan inzicht in de potentie van werken op afstand wordt onderstreept doordat meer dan 87 procent de mobiele telefoon als het belangrijkste hulpmiddel ziet.

Het IDC-rapport 'Western European Mobile Working Forecast and Analysis, 2002 - 2007', voorspelt dat het aantal Europese flexibele werkers zal groeien van 80,6 miljoen in 2002 tot 99,3 miljoen in 2007. Een groot deel van het mobiele segment werkt vanuit kantoor, maar benut technologieën om onderweg te kunnen werken en zo hun productiviteit te vergroten.

Naast flexibel werken werden ook algemene communicatietrends in Europa onderzocht. Hieruit bleek dat:
* Een gemiddelde Europese werknemer eenderde van zijn werkend leven aan de telefoon doorbrengt. Uitgaande van een gemiddelde werkdag van zeven uur, betekent dat 851 uur bellen per jaar;
* Europese werknemers minder bellen dan vijf jaar geleden. 89 procent gebruikt meer e-mail dan vijf jaar geleden, maar niet iedereen vindt dat een positieve ontwikkeling;
* Fransen en Italianen op kantoor minder telefoneren dan Britten en Duitsers;
* Ongeveer eenderde van de ondervraagden geregeld zakelijk internationaal belt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in