Overslaan en naar de inhoud gaan

Employee Powerrrrrrr

De Net Promoterscore is aan het veranderen. Niet de score zelf, maar de gedachten over de score. “The one number you need to grow”…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eigenlijk kent NPS een heuse life cycle. In veel organisaties wordt NPS geïntroduceerd op initiatief van de top, als een nieuwe, simpele metric waarmee klanttevredenheid en loyaliteit in kaart kunnen worden gebracht. Al snel wil men overgaan op het zetten van targets om de organisatie uit te dagen klantgerichter te gaan werken. Helaas is dit ‘grote stappen, snel thuis’ beleid niet het meest effectieve. De focus komt voornamelijk te liggen op het tot stand komen van de targets en de berekening daarvan. De klant, waar het allemaal om begonnen was, krijgt meestal minder in plaats van meer aandacht. Vervolgens ziet men geen verbetering van de NPS en wordt geconcludeerd dat het ‘dus niet werkt’ en ben je terug bij af.

related partner content for mobile comes here

Hoe komt het dat organisaties soms bang voor hun klanten lijken te zijn? Alleen de aller-dapperste medewerkers durven een functie op de klantenservice, en daarmee direct contact met de klant, aan. De rest is vooral achter de schermen klantgericht bezig. Waarmee?
Want wat is nu eigenlijk het geheim van NPS? Dat is niet de klant, dat zijn de medewerkers. Zodra zij de spirit van NPS voelen en begrijpen, zullen ze hun angst verliezen om met de klant te praten en zich door hen te laten beoordelen. Zodra een organisatie zich open stelt, duidelijk maakt dat ze luistert naar hetgeen klanten te vertellen hebben en medewerkers de ruimte krijgen om vragen van hun klanten te beantwoorden, dan heb je de NPS-spirit te pakken Is dat simpel? Ja, eigenlijk wel. Is dat makkelijk? Nee, het kost tijd om een organisatie zo ver te krijgen. In veel gevallen werkt ‘t het best als er ergens in de organisatie begonnen wordt met follow up van NPS. Zodoende leert de organisatie wat werkt, wat niet, welke hobbels er moeten worden genomen en waar de kansen liggen.

Gelukkig zijn er organisaties die verder komen in de NPS-life cycle. Zij zien in dat de echte power bij de medewerkers ligt. Klanten om feedback vragen op basis van een NPS-score, met deze feedback aan de slag gaan en vervolgens de uitkomst hiervan ook weer aan klanten laten weten. Daar worden klanten enthousiast van en dan gaan ze aanbevelen. That’s the spirit, that’s the powerrrrr.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in