Overslaan en naar de inhoud gaan

Egbert Jan van Bel zit er naast

Las een stukje in MarketingTribune over het Trendrapport van Egbert Jan van Bel. En daarin staat iets opmerkelijks:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Las een stukje in MarketingTribune over het Trendrapport van . En daarin staat iets opmerkelijks:

related partner content for mobile comes here

‘Zo stelt hij (Van Bel. TvV) alleen maar te kunnen constateren dat marketing als competentie groeit en aan kwaliteit wint. Daarmee neemt hij stelling tegen de door hem nogal eens gehoorde klacht dat de marketeer bang is voor internet en de new marketing niet zou snappen’.

Van Bel: ‘Marketeers staan hun mannetje c.q. vrouwtje en ik zie eerder gezonde visies en stellingnames dan angsthazen- en struisvogelgedrag’.

En: ‘Ik erger me dan ook dood aan artikelen, postings en discussies over marketeers die niet meer snappen waar het om gaat.’

Dit is opmerkelijk, want hij doet het gegeven dat marketing invloed verliest af als een zijspoor.

In werkelijkheid – Let op Egbert!- wordt door tal van wetenschappers en mensen uit de praktijk bevestigd dat marketing als functie wel levend is en steeds meer door de organisatie verspreid wordt, maar dat de marketeer aan invloed inboet. Marketing wordt bijvoorbeeld steeds meer staf. En we weten wat er met staf gebeurt in tijden van recessie.

In mijn Tijdschrift voor Marketing schrijven we al sinds 2005 over dit marketing-onder-druk-onderwerp en lijken we voorlopig nog niet klaar. Is wellicht het feit dat MarketingTribune het onderwerp compleet gemist heeft, de reden om de hele ontwikkeling maar af te doen als een mineur geluid?

En dan over het gevoel dat Van Bel alleen maar marketeers tegenkomt die juist wel weten hoe ze met internet om moeten springen. Tel je zegeningen, zou ik zeggen.

Maar uit onderzoek van en onder marketeers, geven diezelfde marketeers toch echt zelf aan dat ze onzeker zijn over internet en de toepassingen die daar gevraagd worden. Uit de Grote Marketing Enquetes blijkt nu al een paar jaar op een rij ‘interactiviteit’ op één te staan, als we vragen waar de marketeer wakker van ligt. En ze geven nota bene zelf toe dat ze er eigenlijk te weinig van weten.

Van Bels trendrapport wordt in MarketingTribune ‘glorieus onwetenschappelijk’ genoemd, en daar lijkt me geen woord verkeerd aan.

Is Van Bel verblind? Sluit hij de ogen voor de werkelijkheid van alledag? Of leest hij gewoon de verkeerde bladen? Ik vermoed dat het allemaal het geval is, maar het laatste lijkt me zeker waar.

Want ook in de nieuwste ManagementTeam
" title="default.aspx?issueid=23142#30
">gaat het deze week weer over de moeite die marketing heeft om overeind te blijven. En passeert alle kritiek op marketing gewoon weer de revue.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in