Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de winnaars van de Dutch Design Awards 2017

DeFlat Kleiburg van NL Architects werd de grote winnaar.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De awards werden zaterdagavond uitgereikt tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

DeFlat Kleiburg van NL Architects werd beloond met de Future Award en won ook in de categorie Habitat.

related partner content for mobile comes here

DeFlat Kleiburg zet een urgent onderwerp op de agenda: over de gehele wereld verdient een grote voorraad gebouwen uit de jaren zestig en zeventig een renovatie in plaats van een sloophamer. De jury prijst met name het feit dat een tastbare oplossing wordt geboden voor het reële, internationale probleem van schaalbare herbestemming. Na andere initiatieven in de Bijlmer is DeFlat Kleiburg een aantoonbaar succes, dat de kwaliteit van leven voor bewoners en omgeving daadwerkelijk verbetert. Een stimulerend voorbeeld.

'DeFlat Kleiburg geeft een positief en helder signaal af dat community building toekomst heeft. Deze aanpak biedt kansen voor de enorme hoeveelheid vergelijkbare opgaves in binnen- en buitenland.'
 

DDA winnaars


De overige Dutch Design Awards gingen dit jaar naar: Vlisco Un à Un van Michiel Schuurman (Communication), ZandGlas van Atelier NL (Design Research), Bravado: a pretentious, swaggering display of courage (F/W 2017) van Das Leben am Haverkamp (Fashion), Quooker Flex van Quooker (Product), White Spots van Studio Richard Vijgen (Service & Systems), Frank Kolkman (Young Designer Award) en Royal FloraHolland (Best Client Award). Sheltersuit 4.0 ontworpen door Bas Timmer ontving online en in de tentoonstelling de meeste stemmen van het publiek en is daarmee de winnaar van de Public Award.


DDA Best Client Award


Royal FloraHolland kreeg dit jaar de Best Client Award, de prijs voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun bedrijf of instelling. 


logo_434171_3.JPG
logo_434171_3.JPG


Eind 2015 legde Royal FloraHolland de vraag om hun strategie voor nieuwe consumenten vorm te geven neer bij Vandejong Creatieve Agency om de verschuiving van de veiling in Aalsmeer naar digitale handel te begeleiden. Op basis van onderzoek en strategische plannen ontwikkelde Vandejong Let it Grow: een inspiratie- en innovatiemerk dat zich richt op de voorhoede van bewuste consumenten in Europese steden.

'Royal FloraHolland steekt met een nieuwe samenwerkingsvorm haar nek uit. Het gebruikt een intern veranderingsproces als aanjager voor het breder toepassen van design en design thinking. Design dat in staat is een transitie te ondersteunen en waar te maken.' De samenwerking met Vandejong voor inspiratie- en innovatiemerk Let it Grow getuigt van lef en ondernemerschap aan beide kanten.'



Young Designer Award


Door zijn verrassende kijk op de toekomst van zorg en de  positie van de patiënt won Frank Kolkman de Young Designer Award. De jury koos voor Kolkman vanwege zijn diepgravende aanpak. 'Hij zet ons aan het denken door onderzoek van de sociale, economische en esthetische implicaties van huidige én toekomstige technologieën.


5_c_Tim_Clark_Frank_Kolkman.jpg
5_c_Tim_Clark_Frank_Kolkman.jpg


De internationale jury was zeer te spreken over de finalisten in de categorie Young Designers van deze editie door hun sociale gedrevenheid en verfrissende aanpak. Hun keuze voor Frank Kolkman is ingegeven door zijn provocatieve manier van denken en zijn ijzersterke concepten. Hij ontregelt met uitdagende prototypes, interactieve installaties en scenario’s over hedendaagse thema’s als de toegankelijkheid tot zorg en de mate waarin we daar als patiënten zelf over kunnen beschikken. Hij is tegelijkertijd systemisch ontwerper en speculatief onderzoeker.

Dit is komt tot uiting in zijn projecten zoals Open Surgery (een DYI robotoperatie-installatie), Designs for Flies (een kit zodat patiënten zelf medicijnen voor zeldzame ziektes kunnen ontwikkelen), Black Gold (over het in standhouden van bedreigde diersoorten) en End of Life (over het omgaan met en ervaren van de dood met behulp van technologie).



Jury


De internationale jury bestond uit Bart Ahsmann (BEDA), Saskia van Stein (bureau Europa), Carolien Ligtenberg (Bureau Zwirt), Rosa Bertoli (Wallpaper), Deyan Sudjic (Design Museum London), Beatrice Leanza (Bejing Design Week), Joost Alferink (Product Designer, Design Consultancy), Roosje Klap (Graphic Designer) en Marco Coello (Design Week Mexico).

De internationale jury bestond uit Bart Ahsmann (BEDA), Saskia van Stein (bureau Europa), Carolien Ligtenberg (Bureau Zwirt), Rosa Bertoli (Wallpaper), Deyan Sudjic (Design Museum London), Beatrice Leanza (Bejing Design Week), Joost Alferink (Product Designer, Design Consultancy), Roosje Klap (Graphic Designer) en Marco Coello (Design Week Mexico).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in