Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes: Tribal DDB scoort in Cyber

Tribal DDB heeft woensdagavond goud, zilver en twee brons voor Philips Obsessed with Sound gewonnen. Y&R en Achtung! wonnen zilver. Radio…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Y&R won zilver voor en Achtung! voor .Nederland spreekt in Cyber dus een goed woordje mee. Vorig jaar bleef het aantal in Cyber steken op drie. Jurylid Mervyn ten Dam zegt: ‘Obsessed with Sound is een goed idee waar de briljante executie nog iets aan toevoegt. Dat werkt hier heel goed. Het ging niet in alle subcategorieën vanzelf, maar de jury ging uiteindelijk iedere keer mee.’

related partner content for mobile comes here

De twee Grand Prix in Cyber gingen naar en naar voor Curators of Sweden. Juryvoorzitter Iain Tate (Google): ‘Het zijn twee totaal verschillende Grand Prix’s, maar beiden gaan over merkgedrag. De Twitterpromotiecampagne voor Zweden lijkt niet direct op een Grand Prix; hij is niet complex of gelaagd, maar juist krachtig in zijn simpelheid. De Nike-case is juist groot en ambitieus. Het is een product dat onderdeel is van het dagelijks leven en verandert de relatie die mensen hebben met een merk.’

De Cyber-jury deelde relatief weinig Goud uit, negen keer. Naar verluid was hier veel discussie over, omdat de jury maar een of twee keer goud had willen toekennen. Officieel werd hierop niet in gegaan, maar Tate zie: ‘Het was een goed jaar, er waren heel veel cases die we wilden bekronen. Maar het wordt steeds moeilijker echt vernieuwend te zijn.’

Philips Obsessed with Sound

PRESS
De Grand Prix in Press ging naar de ‘Unhate’-campagne van Benetton, gemaakt door het Italiaanse Fabrica en 72andsunny Amsterdam. De Grand Prix telt niet mee in de Nederlandse Leeuwen-score.

Festival-ceo Philip Thomas zegt hierover: ‘Er is de afgelopen 24 uur intensief contact geweest met Benetton, Fabrica en 72andsunny. De klant heeft uiteindelijk besloten om Fabrica als eerste bureau neer te zetten, waardoor het een Italiaanse Grand Prix is.’
Desalniettemin een met een Nederlands randje. De campagne van Benetton waarin wereldleiders elkaar kussen werd door de jury geprezen om zijn sociale en emotionele impact. ‘Benetton maakt na 25 jaar zijn come-back.’ Volgens juryvoorzitter Tham Kai Meng is de Unhate-campagne een voorbeeld voor de industrie. ‘We hebben een grote verantwoordelijkheid als industrie. We kunnen niet langer alleen producten verkopen, reclame moet ook bijdragen aan een betere wereld.’
In totaal werden 94 Press Lions uitgereikt, 4 minder dan vorig jaar. Nederland won in 2008 zijn laatste Print Leeuw.

RADIO
Ook bij Radio greep Nederland naast de prijzen. Nederland was de afgelopen jaren nooit een sterk radioland in Cannes, maar elk jaar werd er toch één Leeuw mee terug genomen. Nederland levert ook geen mankracht aan de Radio jury dit jaar.
De jury maakte – naar eigen zeggen – een gewaagde keuze door de Grand Prix uit te reiken aan de campagne voor een Braziliaans outdoormagazine Go Outside Magazine. Het ging hier namelijk niet om een traditionele RC, maar bewoog meer in de richting van ‘ambient’. De zogeheten ‘insight’ was dat outdoorliefhebbers in de zomer geplaagd worden door muskieten. De oplossing waarvoor gekozen werd is om drie weken lang een geluid met een hoge frequentie (voor het menselijk oor niet waarneembaar) uit te zenden op de radio, waardoor muskieten op de vlucht slaan. Mogelijk gemaakt door Go Outside Magazine.

Belgisch Radiojurylid Tom Garcia (‘we hebben niet hoeven beulen en het was een toffe bende’), zag België met zeven (!) Radio Leeuwen naar huis gaan. Hij verklaart het Belgisch succes – ook in andere categorieën – doordat Belgen zich thuis voelen in een periode van recessie. ‘Dan worden wij wakker. We leven in een typisch Belgische periode. Wij creatieven zijn gewend om met kleine budgetten iets goeds te doen.’ De kwajongensachtige signatuur van veel Belgische prijswinnaars is ook terug te vinden in de winnende radiocommercials. De Zilveren Leeuw voor is bijvoorbeeld voor een commercial waarin een weerman wordt opgebeld. De gedachte is dat mensen bij mooi weer eerder geneigd zijn een cabrio te kopen en dus wordt de man gevraagd om mooi weer te voorspellen. Die weigert vanzelfsprekend. Dan wordt aangedrongen: ‘Maar we hebben budget hoor!’

DESIGN
Nederland zond 19 campagnes in, in de categorie Design, geen daarvan haalde de longlist. Een Nederlandse afvaardiging in de jury was er ook niet. Er werden dit jaar 76 Design Leeuwen uitgereikt tegen 86 vorig jaar.
De Grand Prix ging naar Serviceplan Munich voor . De klant, Austria Solar, is een vereniging die het gebruik van thermische zonne-energie wil bevorderen. Het bureau bedacht dat het de energie van de zon op papier moest zetten, in het jaarverslag wel te verstaan. Daarom werden de letters gedrukt in een speciale inkt, die pas leesbaar wordt op het moment dat het licht van de zon op de pagina valt. Een even simpel als krachtig idee, volgens de jury.

Voor de rekenaars onder ons is er nog steeds goed nieuws. De stand opgemaakt na tien categorieën, staat Nederland er gunstiger voor dan vorig jaar. In 2011 hadden we een tussenstand van 12 Leeuwen, nu zijn dat er 14. Daarin is de nieuwe categorie Mobile nog niet meegenomen. Alles bij elkaar staat de teller dan ook op 15. De kleuren op een rijtje:

Gouden Leeuwen: 4
Zilveren Leeuwen: 7
Bronzen Leeuwen: 4

> Alles over de Cannes Lions op onze speciale .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in