Overslaan en naar de inhoud gaan

S&P somber over consumptie in Nederland

Nederland is sinds 2008 als het gaat om de private consumptie veranderd van een koploper binnen de eurozone in een van de zorgenkindjes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt kredietbeoordelaar ;s">Standard & Poor's (S&P) in een maandag gepubliceerd rapport. Een verbetering valt niet voor 2013 te verwachten, aldus S&P.

related partner content for mobile comes here

Volgens S&P krimpt de Nederlandse economie dit jaar met 1 procent. Lage consumentenbestedingen als gevolg van de zwakke huizenmarkt en onderdekking van pensioenfondsen, zijn daarvan de belangrijkste oorzaak. 'De groei van de private consumptie in Nederland lijkt nu meer op die van een land in de periferie van de eurozone dan op die van een land in het hart', aldus S&P.

Tussen 1996 en 2000 behoorde de groei van de Nederlandse private consumptie nog tot de hoogste in West-Europa. Sinds 2000 vlakte dat al geleidelijk af, maar vanaf het derde kwartaal van 2008 is de groei van de consumentenbestedingen teruggevallen tot een van de zwakste in de eurozone, aldus S&P.

Volgens hoofdeconoom Jean-Michel Six van S&P is verbetering voorlopig niet te verwachten. 'Wij denken dat de huizenmarkt zich nog altijd in een neerwaartse spiraal bevindt.' De dalende huizenprijzen, in combinatie met vrees voor werkloosheid, maken de consument onzeker en dat vertaalt zich in lagere bestedingen.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in