Overslaan en naar de inhoud gaan

Bloot leidt zappende reclamekijker af

Bloot in reclamespotjes leidt de aandacht af van het merk of product. Als een merk in een reclame in beeld komt, zapt de kijker bovendien…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert econoom J. Woltman Elpers, die onderzoek verrichtte aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Zij promoveert donderdag 18 december aan de RuG. Voor haar onderzoek heeft Woltman Elpers voor het eerst oogbewegingen van kijkers tot een vijftigste seconde nauwkeurig geanalyseerd om te zien waar een proefpersoon precies naar kijkt.

related partner content for mobile comes here

Tweederde van de kijkers blijkt een product of merk niet op te merken, omdat zij ergens anders naar kijken. ‘Als je bijvoorbeeld veel blote vrouwen in een reclame stopt en het merk in een hoek, dan kun je op je vingers natellen waar mensen naar zullen kijken', zegt Woltman Elpers. De interesse van de kijker verdwijnt bovendien als het merk te vroeg op het scherm komt.

Woltman Elpers ontwikkelde een methode waarmee zapgedrag van seconde tot seconde kan worden voorspeld. De methode is bedoeld voor adverteerders en onderzoekers. Die kunnen de effectiviteit van reclames bepalen door herinnering, merkherkenning, koopintentie en koopgedrag
van consumenten te meten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in