Bloot leidt zappende reclamekijker af
Dat concludeert econoom J. Woltman Elpers, die onderzoek verrichtte aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Zij promoveert donderdag 18 december aan de RuG. Voor haar onderzoek heeft Woltman Elpers voor het eerst oogbewegingen van kijkers tot een vijftigste seconde nauwkeurig geanalyseerd om te zien waar een proefpersoon precies naar kijkt.
Tweederde van de kijkers blijkt een product of merk niet op te merken, omdat zij ergens anders naar kijken. ‘Als je bijvoorbeeld veel blote vrouwen in een reclame stopt en het merk in een hoek, dan kun je op je vingers natellen waar mensen naar zullen kijken', zegt Woltman Elpers. De interesse van de kijker verdwijnt bovendien als het merk te vroeg op het scherm komt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Woltman Elpers ontwikkelde een methode waarmee zapgedrag van seconde tot seconde kan worden voorspeld. De methode is bedoeld voor adverteerders en onderzoekers. Die kunnen de effectiviteit van reclames bepalen door herinnering, merkherkenning, koopintentie en koopgedrag
van consumenten te meten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid