Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders zijn nep-kliks zat

Online adverteerders zeggen honderden miljoenen te veel te betalen aan zoekmachines voor advertenties waar niemand naar heeft gekeken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De adverteerders voelen zich belazerd, meldt de Volkskrant. Uit een onderzoek van het Amerikaanse bureau Outsell blijkt dat reclamemakers 800 miljoen dollar hebben betaald voor advertenties op internet die nooit iemand heeft bekeken. Dat was wel beloofd door zoekmachines als Google, Yahoo en MSN.

related partner content for mobile comes here

Het probleem is dat steeds vaker advertenties worden aangeklikt door een ‘robot’ ‒ slimme software die doet alsof een gebruiker de website bezoekt die achter de reclameboodschap schuilgaat, zo meldt de krant.

Bijna 15 procent van de ‘kliks’ is vals, zeggen adverteerders. Een andere vorm van fraude vormen de kliks die rivalen van adverteerders generen om hun concurrent op kosten te jagen.

De adverteerders klagen dat Google en consorten het probleem verzwijgen. Dat is logisch als er zo’n zes miljard dollar per jaar op het spel staat. De zoekmachines delen de opbrengst met de websites waarop de reclame-uitingen van hun klanten verschijnen.

‘Het is onaanvaardbaar dat adverteerders de zakken van oplichters spekken’, stelt vice-president Chuck Richard van Outsell. Volgens Richard is het simpel de zoekmachines om de tuin te leiden. De exploitanten van de zoekmachines ontkennen dat ze het probleem op zijn beloop laten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in