Adverteerders zijn nep-kliks zat
De adverteerders voelen zich belazerd, meldt de Volkskrant. Uit een onderzoek van het Amerikaanse bureau Outsell blijkt dat reclamemakers 800 miljoen dollar hebben betaald voor advertenties op internet die nooit iemand heeft bekeken. Dat was wel beloofd door zoekmachines als Google, Yahoo en MSN.
Het probleem is dat steeds vaker advertenties worden aangeklikt door een ‘robot’ ‒ slimme software die doet alsof een gebruiker de website bezoekt die achter de reclameboodschap schuilgaat, zo meldt de krant.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBijna 15 procent van de ‘kliks’ is vals, zeggen adverteerders. Een andere vorm van fraude vormen de kliks die rivalen van adverteerders generen om hun concurrent op kosten te jagen.
De adverteerders klagen dat Google en consorten het probleem verzwijgen. Dat is logisch als er zo’n zes miljard dollar per jaar op het spel staat. De zoekmachines delen de opbrengst met de websites waarop de reclame-uitingen van hun klanten verschijnen.
‘Het is onaanvaardbaar dat adverteerders de zakken van oplichters spekken’, stelt vice-president Chuck Richard van Outsell. Volgens Richard is het simpel de zoekmachines om de tuin te leiden. De exploitanten van de zoekmachines ontkennen dat ze het probleem op zijn beloop laten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid