Overslaan en naar de inhoud gaan

Klantenbinding moet je niet overdrijven

Te intensieve klantenbindingsinspanningen lonen niet, zo blijkt uit onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een studie is de werking van vier klantenbindingsstrategieën in b-to-b onderzocht. De algemene conclusie luidt dat ze alle vier geschikt zijn om klanten te binden.

related partner content for mobile comes here

Gemiddeld genomen is Business Integration, waarbij de klant profiteert van verbeterde processen met de leverancier, de sterkst werkende bindingsstrategie. Daarna volgen, vrijwel gelijk, Added Value (waardevolle aanvullende prestaties van leverancier) en Best Supply (klant verkrijgt meer zekerheid over competentie en fairness leverancier).

Shock Absorption (leverancier biedt bufferresources) vertoont gemiddeld de minste bindingswerking. Afhankelijk van de intensiteit waarmee de leverancier de strategie in vergelijking tot concurrenten inzet, verandert ook de kans dat hij een vervolgopdracht zal krijgen.

Maar voor alle strategieën geldt: overdrijf de bindingsinspanningen niet! Zeer intensieve bindingspogingen leiden op zijn best tot (vrijwel) gelijke binding; maar bij ‘added value’ en ‘business integratio’ zelfs tot een verminderde binding.
Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in