Overslaan en naar de inhoud gaan

Campina zet in op duurzaamheid

Campina, het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu beginnen een gezamenlijke campagne voor het gebruik van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De partijen hebben in een principe-akkoord vastgelegd dat Campina 10.000 ton maatschappelijk verantwoorde soja reserveert. Dat is voldoende voor alle melk die consumenten in Nederland, Duitsland en België onder de merken Campina en Landliebe kopen. Einddoel is in 2011 150.000 ton maatschappelijk verantwoorde soja te reserveren, goed voor de totale hoeveelheid ledenmelk in Nederland, Duitsland en België, die Campina jaarlijks verwerkt in al haar producten. De internationale zuivelcoöperatie wil met dit initiatief een nieuwe standaard in zuivelland zetten met een duurzamer productiestrategie. Als pijlers is gekozen voor ‘dichtbij, natuurlijk, gezond en duurzaam’.

related partner content for mobile comes here

Campina wil consumenten, afnemers en maatschappelijke organisaties via het nieuwe beleid duidelijk maken te staan voor melk van Nederlandse origine, stimulering van weidegang, verduurzaming van de zuivelketen met groene soja voor de voeding van koeien én melk met een evenwichtiger vetsamenstelling. Dit duurzame beleid levert ook gezondheidsvoordeel op voor de consument, zo laat Campina weten. Door een combinatie van weidegang en een andere voeding van de koe, koopt de Nederlandse consument vanaf het voorjaar van 2007 Campina melk met 10% minder verzadigde vetzuren, 20% meer onverzadigde vetzuren en verdubbeling van Omega 3 vetzuren.

Om het nieuwe beleid te verwezenlijken heeft Campina met Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu het initiatief voor de maatschappelijk verantwoorde teelt van soja. Met het plan - met de focus op Latijns-Amerika - wordt gewerkt aan vergrote inzet van duurzame soja. Dat wil volgens Campina zeggen dat de soja zodanig wordt geproduceerd, dat er geen waardevolle natuurgebieden voor hoeven te wijken, de lokale boeren er een reëel inkomen aan overhouden, de arbeidsomstandigheden voldoen aan de internationaal geldende normen, het gebruik van bestrijdingsmiddelen binnen de grenzen blijft van wat ecologisch verantwoord is, en de keten van deze soja zo wordt georganiseerd dat de inzet ervan economisch verantwoord is.

Overigens ligt Campina geruime tijd onder vuur bij Greenpeace vanwege het gebruik van genetisch gemanipuleerde soja voor haar veevoer. Daarvoor heeft de milieu-organisatie een ingesteld, waar bezoekers protest kunnen aantekenen. In het persbericht zegt Campina over het gebruik genetisch gemodificeerde organismen in soja (GMO’s). “Campina is geen principieel tegenstander van het gebruik van GMO's, mits aan alle wettelijke voorschriften is voldaan. Campina is het eens met de maatschappelijke organisaties dat de teelt van GMO-soja niet mag samengaan met uitwassen, zoals risico's voor de biodiversiteit, een toename van het pesticidengebruik, afhankelijkheid van kleine boeren van bedrijven voor het verkrijgen van zaad en gebrek aan keuzevrijheid voor boeren voor het planten van soja.”?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in