Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen beslissen over online aankopen

Vrouwen hebben een zwaardere stem bij gezamenlijke online aankopen met betrekking tot het doen van online aankopen. Dit is de uitkomst van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Amersfoorste bureau liet de rolverdeling tussen mannen en vrouwen onderzoeken als het gaat om specifieke, gezamenlijke online aankopen, zoals boeken, CD’s en elektronica.

related partner content for mobile comes here

In 61 procent van de onderzochte gevallen had de vrouw een zwaardere stem bij het doen van deze gezamenlijke online aankopen. Bij 16,7 procent van de respondenten nam de man de beslissing en bij 22,3 procent van de respondenten werden de beslissingen samen genomen.

‘Met de uitkomsten van dit onderzoek leveren we een nieuw puzzelstukje in de zoektocht naar beter begrip van echte consumenten’, aldus Sebastiaan van Rijnsoever van Amercom. Van Rijnsoever ziet dat in de praktijk veel websites en online campagne op mannen worden gericht: ‘Of nog slechter, op niemand in het bijzonder. Er wordt te vaak met hagel geschoten, zomaar wat gedaan. Er wordt te weinig slim nagedacht over de impact van specifieke doelgroepen en hun rol en behoeftes. Dit heeft een sterk negatief effect op de effectiviteit van veel e-marketing-activiteiten.’

Enkele adviezen naar aanleiding van het onderzoek:

  • Denk heel goed na over wie nou echt de meest relevante doelgroep in welke fase van een beslisproces is;
  • Richt je website, webshop of online webcampagnes zo veel mogelijk op de daadwerkelijke beslisser en zeker niet op iedereen en alles;
  • Als meer groepen relevant blijken te zijn, ontwikkel dan per groep eigen communicatiemiddelen. Dit zal initieel meer kosten, maar het rendement zal hierdoor sterk stijgen, waardoor het de investering dubbel en dwars waard zal zijn. Het onderzoek is van januari tot en met mei uitgevoerd door de vierdejaarsstudentes, Julia Hallatu en Stephanie Muller, van de opleiding Communicatie aan de Hogeschool Windesheim te Zwolle. Het betrof een afstudeeropdracht.De uitkomsten zijn verkregen middels 18 diepte-interviews. De respondenten waren mannen en vrouwen tussen de 25 en 40 jaar uit tweepersoonshuishoudens.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in