Vrouwen beslissen over online aankopen


Het Amersfoorste bureau liet de rolverdeling tussen mannen en vrouwen onderzoeken als het gaat om specifieke, gezamenlijke online aankopen, zoals boeken, CD’s en elektronica.
In 61 procent van de onderzochte gevallen had de vrouw een zwaardere stem bij het doen van deze gezamenlijke online aankopen. Bij 16,7 procent van de respondenten nam de man de beslissing en bij 22,3 procent van de respondenten werden de beslissingen samen genomen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘Met de uitkomsten van dit onderzoek leveren we een nieuw puzzelstukje in de zoektocht naar beter begrip van echte consumenten’, aldus Sebastiaan van Rijnsoever van Amercom. Van Rijnsoever ziet dat in de praktijk veel websites en online campagne op mannen worden gericht: ‘Of nog slechter, op niemand in het bijzonder. Er wordt te vaak met hagel geschoten, zomaar wat gedaan. Er wordt te weinig slim nagedacht over de impact van specifieke doelgroepen en hun rol en behoeftes. Dit heeft een sterk negatief effect op de effectiviteit van veel e-marketing-activiteiten.’
Enkele adviezen naar aanleiding van het onderzoek:
- Denk heel goed na over wie nou echt de meest relevante doelgroep in welke fase van een beslisproces is;
- Richt je website, webshop of online webcampagnes zo veel mogelijk op de daadwerkelijke beslisser en zeker niet op iedereen en alles;
- Als meer groepen relevant blijken te zijn, ontwikkel dan per groep eigen communicatiemiddelen. Dit zal initieel meer kosten, maar het rendement zal hierdoor sterk stijgen, waardoor het de investering dubbel en dwars waard zal zijn. Het onderzoek is van januari tot en met mei uitgevoerd door de vierdejaarsstudentes, Julia Hallatu en Stephanie Muller, van de opleiding Communicatie aan de Hogeschool Windesheim te Zwolle. Het betrof een afstudeeropdracht.De uitkomsten zijn verkregen middels 18 diepte-interviews. De respondenten waren mannen en vrouwen tussen de 25 en 40 jaar uit tweepersoonshuishoudens.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid