'Zichtbaarheid online reclame WebAds +14 pct'
De stijging in zichtbaarheid van het meest ingekochte online formaat, de Rectangle, is met 19 pct gestegen.
Het onderzoek meet niet alleen zichtbaarheid van online reclame uitingen, maar ook de gemiddelde contactduur van een pagina van een website. Redactionele pagina’s worden bijna twee keer langer bekeken dan functionele pagina’s. In het bijzonder titels binnen de WebAds vertical Business & Finance realiseren lange contactduur van gemiddeld ruim boven de 50 seconden. Maar ook de onlinepagina’s van regionale dagbladen realiseren een bovengemiddelde contactduur. Redactionele titels maken een groot deel uit van het WebAds-netwerk.
Naast het type website is ook het tijdstip van de dag van invloed op de tijd dat men een pagina bekijkt. ’s Nachts worden pagina’s het langst bekeken, de duur is 7 pct langer dan in de ochtenduren tussen 6 en 12 uur, een periode waar men juist korter een pagina bekijkt.
Managing director van WebAds Nederland Marita van Wijngaarden: 'Het is een groot misverstand dat een positie boven de vouw standaard de beste positie is. Dit is namelijk site- en zelfs pagina afhankelijk. Verschillende online pagina’s worden op verschillende wijze door een gebruiker geraadpleegd; een homepage wordt veelal anders gelezen dan een achterliggende redactionele pagina. Dit heeft invloed op de zichtbaarheid van de online reclame-uitingen en dit komt duidelijk in ons onderzoek naar voren.'
Van Wijngaarden noemt het Visibility onderzoek 'van groot belang' voor WebAds. 'Wij gebruiken de data op verschillende manieren, onder andere voor ons productportfolio en onze prijsstrategie. Een adverteerder die bij ons tegen een premium prijs inkoopt, krijgt binnen ons netwerk ook de premium posities met de hoogste visibility. Daarnaast gebruiken we de data om de kwaliteit van bepaalde slecht scorende advertentieposities te verbeteren. Dit komt de effectiviteit van de campagnes op ons netwerk ten goede. Hiervoor werken wij nauw samen met onze uitgevers. Tenslotte gebruiken wij de data ook in onze adviezen over de online media inzet.'
Het is de derde keer dat WebAds de Visibility meting liet uitvoeren. De meting is in het eerste kwartaal van 2011 over het gehele WebAds-netwerk uitgevoerd. AdRime heeft voor dit onderzoek data verzameld op basis van ruim 8 miljoen metingen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid