Overslaan en naar de inhoud gaan

'Zichtbaarheid online reclame WebAds +14 pct'

De zichtbaarheid van online reclame uitingen binnen het WebAds netwerk is in een jaar tijd met gemiddeld 14 pct verbeterd, zo blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De stijging in zichtbaarheid van het meest ingekochte online formaat, de Rectangle, is met 19 pct gestegen.
Het onderzoek meet niet alleen zichtbaarheid van online reclame uitingen, maar ook de gemiddelde contactduur van een pagina van een website. Redactionele pagina’s worden bijna twee keer langer bekeken dan functionele pagina’s. In het bijzonder titels binnen de WebAds vertical Business & Finance realiseren lange contactduur van gemiddeld ruim boven de 50 seconden. Maar ook de onlinepagina’s van regionale dagbladen realiseren een bovengemiddelde contactduur. Redactionele titels maken een groot deel uit van het WebAds-netwerk.
Naast het type website is ook het tijdstip van de dag van invloed op de tijd dat men een pagina bekijkt. ’s Nachts worden pagina’s het langst bekeken, de duur is 7 pct langer dan in de ochtenduren tussen 6 en 12 uur, een periode waar men juist korter een pagina bekijkt.
Managing director van WebAds Nederland Marita van Wijngaarden: 'Het is een groot misverstand dat een positie boven de vouw standaard de beste positie is. Dit is namelijk site- en zelfs pagina afhankelijk. Verschillende online pagina’s worden op verschillende wijze door een gebruiker geraadpleegd; een homepage wordt veelal anders gelezen dan een achterliggende redactionele pagina. Dit heeft invloed op de zichtbaarheid van de online reclame-uitingen en dit komt duidelijk in ons onderzoek naar voren.'

related partner content for mobile comes here

Van Wijngaarden noemt het 'van groot belang' voor WebAds. 'Wij gebruiken de data op verschillende manieren, onder andere voor ons productportfolio en onze prijsstrategie. Een adverteerder die bij ons tegen een premium prijs inkoopt, krijgt binnen ons netwerk ook de premium posities met de hoogste visibility. Daarnaast gebruiken we de data om de kwaliteit van bepaalde slecht scorende advertentieposities te verbeteren. Dit komt de effectiviteit van de campagnes op ons netwerk ten goede. Hiervoor werken wij nauw samen met onze uitgevers. Tenslotte gebruiken wij de data ook in onze adviezen over de online media inzet.'
Het is de derde keer dat WebAds de Visibility meting liet uitvoeren. De meting is in het eerste kwartaal van 2011 over het gehele WebAds-netwerk uitgevoerd. AdRime heeft voor dit onderzoek data verzameld op basis van ruim 8 miljoen metingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in