Overslaan en naar de inhoud gaan

DWWA: KLM houdt van social media

Mede-dagvoorzitter Theo van Vugt merkt na afloop van Roy Scheerders (vice president marketing bij luchtvaartmaatschappij KLM) presentatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mede-dagvoorzitter Theo van Vugt merkt na afloop van Roy Scheerders (vice president marketing bij luchtvaartmaatschappij KLM) presentatie op op:

related partner content for mobile comes here

‘Maar al deze KLM-acties: dat is toch inspelen op hypes?’

Van Vugt doelt op promo-acties als:

- De -actie naar aanleiding van de nieuwe lijnvlucht naar Miami vanaf 21 maart.

Bloggers, pers, dj’s, dance-fans, geronseld via Twitter, mochten mee met de eerste vlucht. Social-mediabuzz gegarandeerd.

- De -actie waarbij de winnaar (een toptwitteraar, komt dat even mooi uit voor de buzz) 99 ‘vrienden’ kon selecteren voor een gratis reisje naar Berlijn met KLM.

- De -actie via Foursquare op Schiphol.

Gegarandeerde aandacht voor KLM in de vluchtige wereld van social media.

Roy Scheerder: ‘De kosten van deze acties zijn niet in verhouding tot wat een print- en tv-campagne zou kosten. Maar de buzz in de markt is goed voor je merk, je followers en je interactie.’

Misschien moeten we deze hype-acties inderdaad slechts zien als reclame, maar Scheerder geeft aan dat KLM van mening is dat ze meer doen dan kortstondig aandacht geven aan het ‘hippe imago’ van de luchtvaartmaatschappij.

Vrienden voor het leven
Scheerder: ‘Die 99 mensen waren verantwoordelijk voor het feit dat de actie voor trending topic op Twitter werd.’ En Scheerder meent dat deze mensen die met KLM meevlogen naar Berlijn, nu vrienden voor het leven zijn. ‘Niet alleen van elkaar, maar ook van KLM.’

Vrienden voor het leven omdat ze een reis hadden gewonnen. Volgens mij duurt dat leven tot het moment dat ze niet meekunnen met een KLM-vlucht omdat het is overboekt…

Overboekt
KLM-vluchten worden vaak standaard overboekt en daar zijn passagiers die al voor de vlucht hebben betaald, de dupe van. En dat gebeurt helaas vaak, ik spreek uit eigen ervaring. (Opmerking van KLM-medewerker aan de balie: ‘Had u maar online moeten inchecken’.)

De vouchers die je ter vergoeding krijgt, zijn alleen via een telefonische boeking bij KLM in te wisselen en als men dat wil doen tijdens, zeg een vulkaanuitbarsting, kunnen de vouchers niet gebruikt worden omdat KLM niet telefonisch bereikbaar is – vanwege de drukte is ‘de telefoonstekker eruit getrokken’.

Daar raak je de kern van het gebruik van social media. Als je je zaakjes niet op orde hebt, val je een volgende keer door de mand.

Interactiemomenten
Met de opkomst van internet en mobiel is bij KLM het aantal interactiemomenten met passagiers uitgebreid. Zoals Scheerder in zijn presentatie aangeeft: mensen die twitteren dat ze niet mee kunnen met een vlucht omdat-ie is overboekt.

Hij geeft toe: aan het aantal interactiemomenten met de consument zit een grens. Nu zijn er zo’n 15-20 online interacties per dag met passagiers. ‘Stel dat alle passagiers vier keer per dag met KLM gaat twitteren, dan wordt het lastig’, aldus Scheerder. Hij voorziet hiermee een probleem voor in de toekomst.

Wel resultaat
De cijfers laten zien dat de 99vrienden-actie wel resultaat oplevert: KLM zag een groei van 20 procent in de verkoop van citytrips (maar prijsdaling ‘99 euro all-in’ is waarschijnlijk ook van invloed geweest).

Scheerder: ‘De nieuwe kanalen vervangen de oudere kanalen niet, online en social media komen er gewoon bij. Maar het voordeel van de digitale kanalen is dat de ROI sterk is verbeterd, minder waste, meer effectiviteit.’

KLM heeft ongeveer 161.000 Facebook-fans en 105.000 followers op Twitter. De luchtvaartmaatschappij zit nog maar net op Hyves, maar wel al meteen 100.000 fans (‘maar die waren al fan’).

Hyves
KLM is pas sinds kort op Hyves omdat KLM internationaal gericht is, zegt Scheerder: ‘Hyves is gekaderd tot alleen Nederland, 33 procent van de totale KLM-omzet. Daarom had het minder prioriteit, Facebook was belangrijker.’

Scheerder zegt dat social media voor KLM nog niet heel groot zijn. Maar ze zullen het wel worden, weet hij: ‘Travel is social: iedereen reist vanwege een sociaal aspect’.

De social-media acties zijn naar mijn mening vooral window dressing.

Social media zijn zeker belangrijk, maar als je in de kern niet de service kunt bieden die je wel pretendeert in huis te hebben, is het succes kortstondig.

Maar misschien ben ik te cynisch.

PS: Lees ook het blog van op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in