Overslaan en naar de inhoud gaan

Online klachtensites hebben geen toegevoegde waarde

Online klachtensites die bemiddelen tussen de consument en bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. De klant kan gratis klagen,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer dan 7.080.000 resultaten krijgen consumenten die zoeken op het woord ‘klachten’. Hieronder veel fora die de consument willen verleiden een klacht in te dienen. Een aantal voorbeelden zijn , en . Tros Radar, Kassa en de Consumentenbond laat ik buiten beschouwing. Voor de consument is het vaak onduidelijk op welk klachtenforum hij zijn klacht het beste kan posten. Geen forum blijkt gespecialiseerd in een specifieke branche. Nergens is te zien welke bedrijven actief zijn op het klachtforum. Wie een klacht op zo’n klachtenforum post, heeft grote kans dat hij alleen een reactie van gelijkgestemde klagers krijgt.

related partner content for mobile comes here

Negatief sentiment
Klachtensites hebben als doel de belangen van consumenten te behartigen. Maar ondanks de goede bedoelingen helpen ze hem eerder van de regen in de drup. Klachtensites verzamelen klachten, maar laten na het echte probleem aan te pakken:
zij hebben geen toegevoegde waarde voor consumenten en bedrijven. Ze genereren slechts negatief sentiment.
Met de relevante data die klachtensites – met dank aan de klachten – binnenkrijgen wordt nauwelijks wat gedaan. Als consumenten scherp worden uitgevraagd, krijg je detailinzicht in de zwakke en sterke kanten van een bedrijf. En dát is informatie waar bedrijven mee geholpen zijn en waarop consumenten hun koopbeslissing baseren. Klachtensites maken geen analyses en gaan voorbij aan het oplossend vermogen van bedrijven.

Terugtrekken
Het gevolg is dat webcareteams klachtensites de rug toekeren. Ze willen niet afhankelijk zijn van de (haperende) techniek van de sites. Of betalen voor klachten die zij via andere kanalen gratis binnenkrijgen. Liever zetten ze zelf communicatiekanalen op, zodat ze vragen en klachten direct met consumenten kunnen afhandelen. De consument is van deze ontwikkeling echter niet op de hoogte. Die plaatst zijn klacht online en wacht op de oplossing. Tot hij een ons weegt.

Structurele oplossing
Consumenten die voor een oplossing gaan, zijn het beste uit bij een goed klantforum of een community van een merk of fabrikant. Eén die ondersteund wordt vanuit het bedrijf.
De consument zit bij de bron en treft hier andere consumenten die meedenken en meehelpen. Daarbij schakelt de afdeling Klantenservice direct met de klant en daardoor kan het bedrijf de vraag of klacht effectief afhandelen. Als de consument ervaart dat zijn klacht goed wordt opgelost, zal hij de community blijven aanschrijven en heeft hij de klachtensites niet meer nodig. De enkeling die dan nog naar een klachtensite surft, kan daar door het webcareteam worden getipt: ‘Wij zijn niet actief op deze site. Wil je antwoord op je vraag, kom naar onze community.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in