Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkgevers moeten veeleisende generatie Y tevreden houden

Ondernemingen die op zoek zijn naar personeel zullen zich moeten verdiepen in generatie Y (de huidige twintigers) om ze te kunnen bereiken.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het Y-opener onderzoek van het communicatiebureau blijkt dat jongeren die na 1980 geboren zijn, vaak idealistische beelden van hun toekomstige baan hebben en veel waarde hechten aan sfeer en persoonlijke groei.

related partner content for mobile comes here

In de praktijk worden ze op dit punt vaak teleurgesteld en dan worden materiële en financiële zaken ineens belangrijker. Het is aan de werkgevers om de jongeren tevreden te houden met voldoende ruimte voor zelfontplooiing, uitdaging en goede arbeidsvoorwaarden.

Deze generatie is echter nogal verschillend van andere generaties en daarom voor werkgevers moeilijk te peilen. ‘Twintigers zijn misschien wel de meest vertroetelde generatie die we ooit hebben gehad’, zei Greet Brosens, directeur Nederland van Accountemps, een detacheringsbureau dat vorig jaar internationaal onderzoek naar deze generatie deed, in Intermediair.

Veeleisend

Generatie Y is veeleisend. Ze werken in eerste instantie voor het geld maar hechten daarnaast sterk aan uitdaging, sfeer en waardering. Dit maakt het lastig hen te werven. Maar nog veel belangrijker is, dat werkgevers zich meer dan ooit tevoren moeten richten op het vasthouden van hun werknemers. Want generatie Y is snel teleurgesteld en continu latent werkzoekend. Van de reeds werkende jongeren blijkt maar liefst 53 procent al tussen de twee tot vijf werkgevers te hebben gehad. Ook blijkt uit het onderzoek dat generatie Y lang niet zo homogeen is als voorgesteld wordt. Er zijn grote verschillen tussen mannen en vrouwen, diverse opleidingsniveaus en autochtonen en allochtonen.

Verontrustend

De redenen om voor een baan te kiezen doen ouderwets aan. Mannen hechten veel waarde aan financiële en materiële zaken zoals salaris, bonussen, een auto van de zaak en carrièremogelijkheden. Vrouwen kiezen vaker voor de mogelijkheid tot parttime werken en voor persoonlijke waarden als maatschappelijk nut en afwisselend werk. Vrouwen kiezen ook nog altijd voor de softere en sociale opleidingen en banen in de zorg, het onderwijs of de cultuursector. Dit is verontrustend voor het opvullen van de tekorten in ict en technische banen, meent ACA/JES communicatie.

Sociale omgeving

Het sociale netwerk van allochtonen is erg belangrijk. Mensen in hun directe omgeving spelen een grote rol in de ideeën over en oriëntatie op een baan. Meer dan bij autochtonen. Zo is één van de belangrijkste redenen om te gaan werken voor allochtonen ‘mensen leren kennen’. Ze zijn wel net zoals autochtonen aangesloten bij een sociaal netwerk zoals bijvoorbeeld MSN en beide groepen zetten dit ook in wanneer ze zoeken naar werk. De sociale omgeving heeft dus een grote invloed op de keuzes die de jongeren maken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in