Werkgevers moeten veeleisende generatie Y tevreden houden
Uit het Y-opener onderzoek van het communicatiebureau blijkt dat jongeren die na 1980 geboren zijn, vaak idealistische beelden van hun toekomstige baan hebben en veel waarde hechten aan sfeer en persoonlijke groei.
In de praktijk worden ze op dit punt vaak teleurgesteld en dan worden materiële en financiële zaken ineens belangrijker. Het is aan de werkgevers om de jongeren tevreden te houden met voldoende ruimte voor zelfontplooiing, uitdaging en goede arbeidsvoorwaarden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDeze generatie is echter nogal verschillend van andere generaties en daarom voor werkgevers moeilijk te peilen. ‘Twintigers zijn misschien wel de meest vertroetelde generatie die we ooit hebben gehad’, zei Greet Brosens, directeur Nederland van Accountemps, een detacheringsbureau dat vorig jaar internationaal onderzoek naar deze generatie deed, in Intermediair.
Veeleisend
Generatie Y is veeleisend. Ze werken in eerste instantie voor het geld maar hechten daarnaast sterk aan uitdaging, sfeer en waardering. Dit maakt het lastig hen te werven. Maar nog veel belangrijker is, dat werkgevers zich meer dan ooit tevoren moeten richten op het vasthouden van hun werknemers. Want generatie Y is snel teleurgesteld en continu latent werkzoekend. Van de reeds werkende jongeren blijkt maar liefst 53 procent al tussen de twee tot vijf werkgevers te hebben gehad. Ook blijkt uit het onderzoek dat generatie Y lang niet zo homogeen is als voorgesteld wordt. Er zijn grote verschillen tussen mannen en vrouwen, diverse opleidingsniveaus en autochtonen en allochtonen.
Verontrustend
De redenen om voor een baan te kiezen doen ouderwets aan. Mannen hechten veel waarde aan financiële en materiële zaken zoals salaris, bonussen, een auto van de zaak en carrièremogelijkheden. Vrouwen kiezen vaker voor de mogelijkheid tot parttime werken en voor persoonlijke waarden als maatschappelijk nut en afwisselend werk. Vrouwen kiezen ook nog altijd voor de softere en sociale opleidingen en banen in de zorg, het onderwijs of de cultuursector. Dit is verontrustend voor het opvullen van de tekorten in ict en technische banen, meent ACA/JES communicatie.
Sociale omgeving
Het sociale netwerk van allochtonen is erg belangrijk. Mensen in hun directe omgeving spelen een grote rol in de ideeën over en oriëntatie op een baan. Meer dan bij autochtonen. Zo is één van de belangrijkste redenen om te gaan werken voor allochtonen ‘mensen leren kennen’. Ze zijn wel net zoals autochtonen aangesloten bij een sociaal netwerk zoals bijvoorbeeld MSN en beide groepen zetten dit ook in wanneer ze zoeken naar werk. De sociale omgeving heeft dus een grote invloed op de keuzes die de jongeren maken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid