Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat neuromarketing kan betekenen voor de IC-prof

Wat verraden onze hersenen over communicatie? En wat kan de IC’er ermee?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze week kreeg ik een mailtje van Lisa ten Brink. Zij is bezig een scriptie te schrijven over neuromarketing en vroeg zich af of er al literatuur was over neuromarketing en interne communicatie. Ik was net terug van mijn leesgroep waar de communicatiescrum centraal stond, en neuromarketing zei me niets.  In eerste instantie stond het begrip me ook tegen, maar ik ging toch maar eens op onderzoek uit. En…. het is misschien toch interessant.

related partner content for mobile comes here

Hersenscans

Wat is neuromarketing? Het is een vrij jonge wetenschap die probeert vast te stellen hoe emoties het denken en uiteindelijk het gedrag beïnvloeden. Hierbij maakt men gebruik van metingen in de hersenen. Men vraagt dus niet ‘wat vind-jij van…’ met alle sociaal wenselijke antwoorden, maar men meet de reacties van de hersenen. Onderzoeksbureaus en universiteiten gebruiken technieken zoals functional magnetic resonance imaging (fMRI), waarmee hersenscans worden gemaakt, om de reacties op campagnes te onderzoeken. Technieken die vooral worden toegepast voor het promoten van commerciële merken. Voor een interne communicatie campagne is dat wellicht wat duur. Maar door deze onderzoeken zijn ook meer algemene gedragingen te achterhalen.

Test gebruik

Met een eye-track scanner is te achterhalen waar mensen naar kijken op een site en waar ze informatie verwachten. Bij koopsites verwacht men het ‘winkelwagentje’ bijvoorbeeld rechts boven in beeld. Als je het ergens anders plaatst kunnen mensen het moeilijker vinden. Dergelijke regels gaan ook op voor intranetsites. Door je nieuwe intranet te testen kan je er voor zorgen dat belangrijke informatie wordt geplaatst waar de medewerkers die ook verwachten. Dat maakt je intranet effectiever.

Sociaal sturen

Mensen zijn sociale wezens die graag kijken naar het gedrag van anderen. Sociale waarden en normen van een grote groep kunnen bepalend zijn voor het gedrag van iemand. Een goed extern voorbeeld hiervan is de ‘Ja of Nee’-campagne voor orgaandonatie. Je vult je woonplaats in op de website en je ziet hoeveel orgaandonoren er al zijn en op welke plaats in de lijst jouw woonplaats landelijk staat. Dit kan stimuleren om zelf ook donor te worden, blijkt uit onderzoek.

Zoiets werkt wellicht ook intern. Zo is het handig om bekend te maken hoeveel collega’s van je afdeling al het MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek) hebben ingevuld. Of hoeveel collega’s al gebruik maken van de optie om thuis te werken in het kader van HNW-beleid. Daarbij is het natuurlijk wel van belang, DAT er collega’s zijn die het onderzoek hebben ingevuld, of die daadwerkelijk thuis werken.

Alle emoties aanspreken

We vinden ook de mening en ervaringen van anderen erg belangrijk. Weer een extern voorbeeld: veel vakantiesites gaan bijvoorbeeld heel slim om met ons brein: Je zoekt een hotel en de site laat je zien welke de ‘populairste’ zijn, welke beoordeling het gemiddeld krijgt en hoeveel ‘vrije’ kamers er nog zijn en wanneer voor het laatst is geboekt. Alle emoties worden aangesproken en geactiveerd. Deze tactiek is gebaseerd op neuromarketing onderzoeken. (En ik weet van mezelf dat die informatie invloed heeft. Ik heb de neiging sneller te gaan boeken).

 

Hoe zou dat intern kunnen werken? Dat is wat lastiger. Misschien werkt het bij informatie op intranet. Dat je eerder posts leest die ook door anderen zijn gelezen en daardoor hoger op je scherm verschijnen. Of bij interne opleidingen dat je kunt zien welke populair zijn en al bijna volgeboekt.

Neuromarketing geeft inzicht op gedrag. Het valt een beetje buiten de scope van co-creatie en dialoog, waar ik meestal mee bezig ben. Toch bevat het ook voor interne communicatie interessante elementen. Onderzoek gaat ons leren wat voor type instructievideo’s beter werken. We gaan zien waar een informatiepakket aan zou moeten voldoen en we kunnen onze informatie op intranet en op discussieforums sterk verbeteren.

 

Hebben jullie ervaring met neuromarketing en hebben jullie goede voorbeelden? Ik hoor het graag. Boeken die worden aangeraden zijn ‘De vijfde revolutie’ van Lone Frank en Gerre van der Kleijen ‘De anatomie van de verleiding, Neuromarketing succesvol toegepast’ van Paul Postma. Voor onder de kerstboom.

 

 

Bronnen Ale Smidt en Gitta Bartling via ‘De bibliotheek.nl’ 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in