Overslaan en naar de inhoud gaan

Babs van Gisbergen: 'De mobiele markt moet op zoek naar de euro' [Visie Mobile 2014]

In mijn opinie hebben we in Nederland-anno-nu voor praktisch elke partij de basis gelegd en de tools gecreëerd om een solide mobile…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014

related partner content for mobile comes here

Waar in 2013 mobiel nog vrij vaak een ondergeschikte rol leek te spelen, gaat het medium in 2014 een belangrijkere rol spelen in de strategie, campagne of mediamix van brands. Mobile first is een hippe term die nu nog vaak verward wordt met mobile only. In 2014 dringt het besef door dat het niet verstandig is om op één paard te wedden en gaan partijen op zoek naar de toegevoegde waarde van het mobiele medium om met zijn of haar eindconsument te communiceren. Mobiel als goed getimed onderdeel van de strategie of campagne zal zich gaan bewijzen.

De vraag naar mobiel bereik is nu wel beantwoord; er is vandaag meer inventory beschikbaar op msites en apps dan wij soms aan lijken te kunnen. In 2014 zal dit bereik alleen nog maar groeien (de verkoop van smartphones en tablets is nog lang niet tot stilstand gekomen), bovendien zal het (door de komst van 4G en steeds snellere en betaalbaardere wifi connecties) nog veel sneller worden. Voor veel uitgevers ligt er een duidelijke uitdaging om deze inventory winstgevend te maken en wordt 2014 een cruciaal jaar.
Elke zichzelf respecterende mediapartij heeft dit jaar mooie mobiele producten aan hun portfolio toegevoegd zoals Rich Media en Location Based Targeting. In het volgende jaar ligt de nadruk op de verdere ontwikkeling van video naar device (de creatie en duur van de uitingen worden aangepast aan het medium) en op branded content/ native advertising.

Ook moeten we in 2014 plannen gaan bedenken voor producten voor nieuwe mobiele devices zoals Google Glass en Smartwatches. De tijd is aangebroken om mobile first formaten te gaan bedenken en creëren; producten die uit gaan en gebruikmaken van de kracht van het mobiele medium. Innoverend bezig zijn met producten die geld gaan opleveren, dat wordt ons motto!

Momenteel wordt mobiel adverteren als premium product verkocht maar ook mobiele geautomatiseerde inkoop is mogelijk. Voor brands is dat onderscheid vaak lastig te zien en voor uitgevers moeilijk te verklaren. Mobile RTB zal zich nog meer gaan manifesteren als dé manier om traditionele mobiele displayformaten aan te bieden en in te kopen en om data over die specifieke mobiele doelgroep te vergaren. Via deze weg kunnen we ook van de mobiele big data hype gebruik maken om onze doelgroepen te kunnen bereiken en te kunnen gaan (re)targeten.

In het komende jaar zullen we ook zien dat er (mede door de verdere uitrol van m-commerce) meer zogenaamde mobiel-specifieke business modellen gaan komen, denk hierbij aan CPI (Cost per Installation) of Cost per Sale. En de nieuwe video en Rich Media formaten zullen steeds vaker afgerekend gaan worden op viewrate of engagement.

Sommige partijen roepen dat 2013 echt het jaar van mobiel was, andere verwachten dat het nog moet gaan gebeuren. Wat komend jaar ook zal brengen, als we íets hebben geleerd in de afgelopen paar jaar is het dat we niet kunnen stilzitten en afwachten op wat komen gaat. Ook in 2014 moeten we ons uiterste best doen om creatief en innovatief maar vooral denkend vanuit de (wens van de) consument en de ongekende mogelijkheden van de mobiele media onze strategie te bedenken en ook de mobiele tak van bedrijven winstgevend te maken.

MobileMarketing.nl 2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in