Vakvrouwen in de ban van ....... cloud services
“Doing business is more challenging then ever before and will carry on evolving rapidly as the world in which we live and the way in which we live continues to transfer.” – Peter Drucker.
Boeiend perspectief
Sinds de oprichting van VMC - netwerk van vrouwen in marketing en communicatie in 1989 is er veel veranderd in het werkveld van de professional in marketing en communicatie. Kwamen netwerken in die tijd vooral fysiek bij elkaar, tegenwoordig vinden de contacten vooral online plaats. VMC’s eerste website met community-functie ging zes jaar geleden live en werd de start van interactief netwerken voor menig VMC-lid. Deze ervaring staat in schril contrast met de netwerken van nu, waarin met online tools iedereen “empowered” is om een community, een online netwerk op te richten Het oogst met regelmaat verbaasde blikken wanneer ik vertel dat netwerk VMC dit jaar 23 jaar bestaat. Leeftijd bepaalt geen bestaansrecht, boeien doet dat wel. Hoe doen wij dit?
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Binden met eBusiness
Omdat het werkveld van de marketing- en communicatieprofessional zich altijd in de context van een bedrijf bevindt en de meeste vakvrouwen beperkte invloed hebben op het vernieuwen ervan, biedt VMC als netwerk een uitgelezen kans om kennis en ervaringen op te doen en te innoveren in het digitale domein. Bedrijfsinnovaties die binnen VMC worden toegepast dragen bij aan de professionalisering van het netwerk, het automatiseren van processen, het verhogen van de zichtbaarheid van en interactie met het netwerk en faciliteren de services van het netwerk aan haar leden. In de afgelopen jaren is er op vrijwillige basis veel kennis en ervaring opgedaan met website-ontwikkeling, websitebeheer, e-mail marketing en marktonderzoek. Het leidde tot andere behoeftes en meer flexibiliteit, waardoor VMC in 2011 besloot om over te stappen naar een hele nieuwe online omgeving. Deze digitale speeltuin is in februari 2012 gelanceerd en ik vermoed dat de meeste vakvrouwen voorlopig meer dan genoeg geboeid worden door de interactieve mogelijkheden op vmc.nl
Communicatie & Community cloud services
Om de leden te betrekken en het bestuur gemakkelijk te laten samenwerken hebben we nu een complementaire set aan cloud services ingericht waarbij telkens gekozen is voor de best-of-breed toepassingen in de cloud die het meest passen bij ons netwerk. Hieronder een overzicht van de innovatieve tools waarmee wij werken:
Buddypress : ontwikkelaars bij Wordpress startten enkele jaren geleden Buddypress om te voorzien in de behoefte van community interactie en publiceren. Met Buddypress kunnen leden binnen de veilige muren van het VMC netwerk met elkaar kennis en ervaringen uitwisselen, elkaar real time vragen stellen en antwoorden delen. De online transparantie is vooral interessant voor de commissies en leden die in verschillende groepen actief zijn.
Wordpress - express yourself: het CMS biedt VMC de openheid voor digitale verbindingen met widgets en api’s voor FaceBook, SlideShare, Twitter en vele andere sociale toepassingen. Zowel Wordpress en Buddypress als de communitytool sluiten naadloos op elkaar aan en bieden de vakvrouwen uit ons midden alle ruimte om de mogelijkheden van nu te verkennen en meerwaarde uit het netwerken te halen door de online transparantie en interactie tussen leden onderling. Mailchimp wordt ingezet voor alle e-nieuwsberichten. Of we nu de pers informeren, leden uitnodigen voor bijeenkomsten of geïnteresseerden onze V-Mail nieuwsbrief versturen, ons CRM pakket synchroniseert met Mailchimp om efficiënt de verschillende doelgroepen te informeren. Om leden te inspireren ook van rich media mogelijkheden gebruik te maken, zetten we Talk Fusion - video marketing tools , een tool die allerhande videotoepassingn biedt. Ook gebruiken we de cloud services van PersPagina om optimaal met de pers te communiceren. PersPagina biedt veel vakvrouwen een unieke kijk in de keuken van een zeer gespecialiseerde communicatiedienst.
CRM services
BatchBook - social CRM: Het ledenbeheer van VMC was vervlochten in het CMS van de oude site en kende beperkingen te aanzien van ledeninformatie. Nu maken we gebruik van BatchBook, een online CRM en social CRM tool die ons realtime inzicht geeft ten behoeve van ledenwerving, ledenbeheer, communicatie met onze leden en externe relaties, inzicht in activiteiten binnen het netwerk, partnership management. De CRM tool is intuïtief, en de to-do’s per bestuurslid worden overzichtelijk weergegeven. BatchBook synchroniseert met Mailchimp - e-Mail Management en FreshBooks - online invoicing waardoor we via cloud veel efficiënter kunnen werken.
FreshBooks hebben we ingericht om de jaarlijkse contributiegelden te kunnen innen. De cloudservice maakt eenvoudig facturen aan, regelt de status rondom factuurcommunicatie en beheert de betaalstatus. Momenteel plannen we de koppeling met Payment Service Provider Buckaroo - payment service provider zodat betalingen efficiënt verlopen. Om de processen voor wervign van nieuwe leden te stroomlijnen zijn we momenteel in gesprek met Easydus - event management services. Deze webservice biedt flexibele webformulieren die rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan vrijwilligers binnen ons netwerk en registratie in BatchBook. Onze ervaring is dat de meeste cloud services integratiediensten bieden maar dat jezelf heel goed moet weten welke informatie je waar wilt hebben. Ook al bieden de meeste cloud services klantvriendelijke oplossingen, meewerken aan gewenste klantoplossingen is een hele andere tak van sport. Chapeau voor de ZP-ers onder ons ,want met enkele zelfstandige professionals is CRM optimaal ingericht voor VMC.
Bouw-vakvrouwen
“In the ever evolving world in which we live and work, we strive to connect to the transitions of time.” - Ted Levitt. Bij VMC moedigen we leden aan om actief te worden. Door samen activiteiten te ontwikkelen, nieuwe tools te verkennen en te implementeren en ervaringen te delen, kunnen we in ons vakgebied de bedrijven waar of voor wie we werken actief informeren over de kansen van nu. Of het nu om marketing- of communicatietools gaat, vanuit bedrijfsbehoefte is er altijd een businesscase voor vernieuwing. Bouwen aan vakkennis betekent in de praktijk timmeren aan het netwerk van vakvrouwen binnen VMC.
Athalie Stegeman - iCEO werk als eBusinessBooster aan de strategische vernieuwing van bedrijven en is auteur van managementboek De Digitale Dialoog Met een passie voor innovatie analyseert en adviseert zij bedrijven rondom relevante revenue-makers. Als Zelfstandig Professional past zij de nieuwste ontwikkelingen toe voor eigen initiatieven en VMC.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid