Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Tv zonder reclame niet beter voor kinderen’

Er is geen bewijs dat televisie zonder reclame beter is voor kinderen, blijkt uit onderzoeken van de Universiteit van Amsterdam en de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoeken volgden op de wens van de Tweede Kamer een experiment te houden met een reclamevrij jeugdblok, schrijft dagblad Trouw. De Tweede Kamer nam in november op aangeven van SP-Kamerlid Agnes Kant een motie aan over schadelijkheid van reclame rond kinderprogramma’s. Gesteld werd dat kinderen moeilijk onderscheid kunnen maken tussen feit en fictie. Ook werd verwezen naar positieve ervaringen in Europese landen waar kinderreclame is ingeperkt.
Volgens -coördinator Cathy Spierenburg worden beide stellingen door het onderzoek niet onderbouwd. ‘Ik kan niet anders concluderen dan dat een reclamevrij blok geen enkele zin heeft. Ik verwacht dan ook niet dat er een reclamevrij komt’, zegt ze in Trouw.

related partner content for mobile comes here

Wel pleit Spierenburg een brede maatschappelijke discussie voeren over tv-reclame en kinderen. ‘Het is bijvoorbeeld goed om na te denken over aanpassing van de reclamecode voor kinderen, zodat duidelijk is wat reclamemakers wel en niet mogen.’

Uit de onderzoeken is ook gebleken dat ouders reclame rond kinderprogramma’s niet als onoverkomelijk probleem zien. Spierenburg: ‘Het is een punt van zorg, maar zeker niet zo groot als geweld en seks op tv. Daar zitten ouders veel meer mee.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in