‘Tv zonder reclame niet beter voor kinderen’
De onderzoeken volgden op de wens van de Tweede Kamer een experiment te houden met een reclamevrij jeugdblok, schrijft dagblad Trouw. De Tweede Kamer nam in november op aangeven van SP-Kamerlid Agnes Kant een motie aan over schadelijkheid van reclame rond kinderprogramma’s. Gesteld werd dat kinderen moeilijk onderscheid kunnen maken tussen feit en fictie. Ook werd verwezen naar positieve ervaringen in Europese landen waar kinderreclame is ingeperkt.
Volgens Z@ppelin-coördinator Cathy Spierenburg worden beide stellingen door het onderzoek niet onderbouwd. ‘Ik kan niet anders concluderen dan dat een reclamevrij blok geen enkele zin heeft. Ik verwacht dan ook niet dat er een reclamevrij Z@ppelin komt’, zegt ze in Trouw.
Wel pleit Spierenburg een brede maatschappelijke discussie voeren over tv-reclame en kinderen. ‘Het is bijvoorbeeld goed om na te denken over aanpassing van de reclamecode voor kinderen, zodat duidelijk is wat reclamemakers wel en niet mogen.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisUit de onderzoeken is ook gebleken dat ouders reclame rond kinderprogramma’s niet als onoverkomelijk probleem zien. Spierenburg: ‘Het is een punt van zorg, maar zeker niet zo groot als geweld en seks op tv. Daar zitten ouders veel meer mee.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid