Overslaan en naar de inhoud gaan

Sanoma past regels fotografen aan

Sanoma Media heeft de prijs- en afleveringsafspraken met ingang van 1 juli 2013 aangepast voor alle foto-opdrachten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sanoma Media zal voor alle fotografie-opdrachten geen beeldbewerkingskosten meer vergoeden. Niet de fotograaf maar de redactie zal de beeldbewerking doorvoeren. Het bewerken van beeld kan gevolgen hebben voor het auteursrecht dat op de foto rust, zo meldt de NVJ. Het betreft alle fotografie-opdrachten die betrekking hebben op alle uitingen van de Sanoma titels Margriet, Libelle, Flair, Viva en Zin. Sanoma-fotografen worden gevraagd zich te melden bij de NVJ. Illustratoren en ontwerpers die een vergelijkbare regeling van Sanoma Media hebben ontvangen, kunnen dit melden bij BNO.

related partner content for mobile comes here

Het is de tweede keer in koorte tijd dat Sanoma eenzijdig regelingen aanpast. Eerder ontstond er over de ‘regeling gebruik opdrachtmateriaal‘. Met die wijziging verschafte Sanoma zichzelf het recht artikelen van freelancers door te verkopen aan derden, zonder dat freelancers daar zeggenschap in krijgen.

Na overleg tussen freelancers en Sanoma is duidelijk geworden dat Sanoma de opdrachtovereenkomst niet wijzigt, maar dat er gebruik wordt gemaakt van een zogeheten ‘stoplichtconstructie’. Content die door redacties ‘op groen’ gezet is, mag vrij worden doorgeplaatst binnen titels, ‘oranje’ content mag worden doorgeplaatst mits er aan bepaalde afspraken voldaan wordt en ‘rode’ artikelen en foto’s mogen wegens gevoeligheid of andere redenen niet worden doorgeplaatst.

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in