Overslaan en naar de inhoud gaan

'Online praten over tv leidt tot meer kijken'

Sociale media zorgen ervoor dat er meer televisie wordt gekeken, zo concludeert Initiative uit internationaal onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook concludeert het media-adviesbureau dat de Nederlandse kijker (nu nog) veel minder vaak online over televisieprogramma’s praat dan de kijkers in het buitenland. In Nederland praat meer dan driekwart van alle tv-kijkers wel eens over een programma. 30 Procent doet dat (ook) online, maar nog niet heel frequent; slechts 11 procent doet dat tenminste één keer per week.

related partner content for mobile comes here

Van de groep Nederlanders die wel eens online over programma’s praten, geeft een derde aan daardoor meer tv te zijn gaan kijken. Maar in het buitenland liggen die percentages aanzienlijk hoger. China spant de kroon: 83 procent praat daar online over televisie. Van de westerse landen is Amerika koploper; bijna de helft van de tv-kijkers deelt daar online zijn mening over programma’s en 50 procent daarvan geeft aan daardoor meer tv te zijn gaan kijken.

De grote verschillen met Nederland verklaart Initiative gedeeltelijk door culturele verschillen en de nuchtere volksaard. 'Maar naar ons idee is het ook een direct resultaat van hoe het Nederlandse tv-landschap is ingericht.'
Daar gaat binnen afzienbare tijd verandering in komen, aldus het mediabureau, met de komtst van on demand service Netflix bijvoorbeeld.

'Natuurlijk bestaan on demand diensten ook in Nederland, zoals van ‘Kijk’ (voorheen Veamer), iTunes en Pathé, maar daar wordt nog niet massaal gebruik van gemaakt. Als Netflix dit jaar in Nederland het model introduceert waarbij we voor een vast maandbedrag onbeperkt series en films kunnen kijken, kan dat wel eens de echte doorbraak van betaal-tv in Nederland betekenen en zullen ook wij via sociale media vaker kijktips gaan uitwisselen. Social buzz gaat dan een substantiële, directe invloed hebben op het kijkgedrag van de Nederlanders.'

Het onderzoek werd uitgevoerd binnen het Initiative Connections Panel. Dit is een database van 230.000 mensen wereldwijd die inzicht verschaffen in hun mediagedrag en de waarde die zij aan verschillende media en merken toekennen. Binnen deze totale steekproef zijn meer dan 8000 web-gebruikers uit Argentinië, Australië, Canada, China, Duitsland, de VS, de UK en Nederland (n = 1003) herondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in