Overslaan en naar de inhoud gaan

Zet in twee stappen mobiel op één

Mobile first, responsive design, multidevice. Het zijn ronkende kreten, maar wat betekenen ze voor de copywriter? Of voor de opdrachtgevers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kort gezegd: denk goed na over wat je biedt. Kijk éérst naar inhoud, dan pas naar vorm.

related partner content for mobile comes here

Zet met twee simpele stappen mobiel op één. Verhef het middel nooit tot doel, maar . Populariteit van ‘personal computing’ is tanende, illustreert Luke Wroblewski .

Twee stappen naar mobile first

  • Onderzoek wat klanten doen (of zouden moeten doen)
  • Ontwerp mobiele flows: snoei content, comprimeer copy
  • Niet voor de sier, voor conversie

Deze strategie zet een mobiel device op de eerste plaats. De smartphone of tablet wordt leidend in de online communicatie. Welke content (en dus copy) daarop verschijnt, bepaalt de content op de laptop of desktop.

Kijk eens goed naar je klanten. Gaat het om mobile first, dan sleept menigeen daar direct designers bij. Terwijl je eigenlijk eerst goed moet nadenken over de betekenis van mobile first. Over het fundament van het design.

Een multidevice-strategie ontwikkelen, responsive design toepassen; je doet het niet voor de sier maar voor conversie.
Onderzoek:

  • Wat komen je klanten online doen?
  • Welke rol speelt mobiel daarin?
  • Welke ze precies?
  • Of welke taken zouden ze moeten verrichten op je site?

Onderzoek dat zo mogelijk zowel kwantitatief als kwalitatief. Bedenk dat een blik in je webstatistieken natuurlijk niet zegt wat gebruikers wellicht zouden willen doen op je site. Of wat ze verwachten. Ze tonen alleen welke pagina’s gebruikers bezoeken, niet wat ze missen.
De volgende stap

Na onderzoek uitgangspunten en toptaken gedefinieerd? Keuzes gemaakt? De uitkomst hoeft niet altijd te leiden tot mobile first. Blijf kritisch. .

De customer journey moet mobiel zeker vlot verlopen. De tekstschrijver is een van de reisleiders.

Een goede tip
Kijk met de ogen van een klant of gebruiker. Zorg daarbij dat je niet naar één paginadesign kijkt, maar ken het hele proces. Dan kun je pas snoeien en comprimeren. Je voorkomt bijvoorbeeld herhaling en brengt samenhang in de content.

De rol van de tekstschrijver is dus groter dan tekstschrijven. En de kers op de taart? natuurlijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in