Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders en freelancers groeien naar elkaar toe

De voorspellingen worden al jaren gedaan: adverteerders zullen steeds vaker gaan werken met freelancers. Freelancers zijn nu eenmaal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het tempo van deze revolutie ligt echter zo laag dat we beter kunnen spreken van een evolutie. In de afgelopen negen jaar van mijn freelancetijdperk heb hooguit tien opdrachtgevertjes als klant gehad. Dat komt waarschijnlijk omdat ik - in tegenstelling tot anderen - nooit actief adverteerders opzocht. Ze zochten mij op. En daarbij ging ik dan ook nog 'ns zelden in op de avances. Ik vond het heerlijk om me te verschuilen achter het comfort van een bureau. Zodat alle financiële, politieke en organisatorische brokjes niet op mijn bordje terechtkwamen. Om die reden heb ik destijds het Bloemenbureau Holland netjes overgedragen aan een bevriend bureau. Bovendien wilde ik niet gezien worden als een concurrent van mijn eigen klanten.

related partner content for mobile comes here

Maar je kunt een evolutie niet tegenhouden. Vooral dit jaar valt het op hoeveel adverteerders kiezen voor een constructie met freelancers. En die freelancers zijn ondertussen ook geëvolueerd. De onderlinge netwerken zijn - met name dankzij TheFreeForce - groter en sterker geworden. En als ik nu direct ga werken voor een opdrachtgever heb ik in no-time mijn vriendjes ingeschakeld om de financiële, politieke en organisatorische brokjes over te nemen.

Waar je een paar jaar geleden sporadisch verhalen hoorde van freelancers die rechtstreeks voor adverteerders gingen werken, is het anno dit jaar structureel geworden. Ik zie zelfs veel freelancers opereren als eenpitsbureautjes met vaste klanten. En de klanten van die freelancers zijn soms trouwer dan de klanten van bureaus.

Er blijven natuurlijk nadelen kleven aan een freelance constructie. Zoals de continuïteit en de merkbewaking. Maar de markt is er nu meer dan ooit klaar voor. Ik zal niet snel zelf de stoute schoenen aantrekken om direct voor klanten te gaan werken, maar als ze me bellen zeg ik volmondig ja.

Ik ben benieuwd waar deze evolutie naar toe gaat. En of degenen die zich het beste kunnen aanpassen inderdaad zullen overleven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in