Reachlocal op avontuur in Nederland
Veel MKB'ers zetten online advertising nog niet optimaal in, dus storten meerdere partijen zich op deze veelbelovende markt. Een van die partijen is het Amerikaanse bedrijf Reachlocal, dat onlangs een kantoor opende aan de Zuidas in Amsterdam.
Op Google adverteert het bedrijf met de slogan ‘Deel uitmaken van het beste reclamebureau van Europa’. Reachlocal zette in 2010 292 miljoen dollar om. Het bedrijf richt zich speciaal op het midden- en kleinbedrijf, op werkgevers die gewoon geen tijd hebben om ’s avonds ook nog een searchstrategie uit te zetten en te onderhouden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisReachlocal bouwde hiervoor een techniek waarbij de online advertisingcampagnes van MKB-ers gemanaged worden via een centraal online platform. De techniek wordt verkocht door een groot aantal resellers en een ploeg eigen marketingconsultants (wereldwijd 800). Met 500.000 klanten besteedt een klant gemiddeld meer dan 15.000 dollar per jaar aan het Reachlocal-platform.
Afgerekend wordt er op daadwerkelijke telefoontjes nav de zoekopdracht. Dus niet op aantallen kliks. Telefoongesprekken worden daarom opgenomen. Opgenomen? Nederlandse CEO Dirk Bavelaar: ‘Ja, maar er wordt rekening gehouden met de privacywetgeving in ieder land, zo moet in Nederland de klant onder andere op de hoogte zijn van het feit dat een gesprek wordt opgenomen, en kunnen niet alle gesprekken worden opgenomen.’ Een gesprek met je dokter bijvoorbeeld, of je advocaat…
Het bedrijf is in 6 landen actief, nu dus ook in Nederland. Volgend jaar staat Japan op de lijst. Er werken nog niet zoveel consultants bij de Nederlandse afdeling, dus dat is lastig opboksen tegen het salesleger van bijvoorbeeld de Gouden Gids. Maar het bedrijf is hard op zoek naar meer adviseurs.
In de VS snoepte Reachlocal flink wat aandeel af Yellow Pages, dat te laat wakker werd. European Directories heeft inmiddels de klok wel horen luiden. Bovendien hebben we hier Marktplaats, dat onder andere Adwords-achtige oplossingen biedt voor MKB-ers. Maar Reachlocal vertrouwt genoeg op het eigen (puur online) businessmodel om hier voet aan de grond te krijgen.
Reachlocal verkoopt meerdere producten maar in Nederland zullen ze zich richten op hun kernproduct: search. De adviseurs van Reachlocal geven naar eigen zeggen onafhankelijk advies, maar het bedrijf heeft wel een strategische samenwerking met Google (sinds 2006 zijn ze reseller van Adwords) en zal deze partij de komende tijd ook als enige promoten onder Nederlandse klanten.
Reachlocal verdedigt de contradictie door te stellen dat Google in Nederland bijna 100 procent marktaandeel heeft. Bovendien neemt search in veel gevallen de grootste hap uit de marketingbudgetten van MKB'ers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid