Overslaan en naar de inhoud gaan

De marketeer gaat op reis (Deel 3)

De marketeer gaat op reis en neemt mee: (eigen)waarde!
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De marketeer gaat op reis en neemt mee: (eigen)waarde! Maar hoe zet je die dan in? En hoe kun je die nog groter maken? “Door te kijken als een kind!’’, zegt . Hij is één van de storytellers tijdens het event op 12 januari 2012. Adriaan is oprichter van en initiatiefnemer van . Bij Routinez adviseert hij professionals hoe zij hardnekkige patronen kunnen doorbreken bij zichzelf en in organisaties.

related partner content for mobile comes here

Groot luisteren
Op een andere site van Adriaan, , zie je zijn boek met dezelfde titel en daarbij een downloadable PDF: Kleine Cursus Groot Denken. Ik was even wat verward, ik herkende zaken uit klein denken en ook van groot denken. Maar is het één nou beter dan het andere? Adriaan: “Het gaat om de wisselwerking, het één is niet beter dan het andere. Het maakt niet uit waar je begint. Grote denkers zijn juist in staat om klein te denken, om de subtiele signalen te zien die hen de weg wijzen naar hun droom. Wel op een positieve manier trouwens. De meeste mensen denken klein in de vorm van belemmerende overtuigingen. Door de waan van de dag hebben ze het idee dat ze hiertoe gedwongen worden. Maar trek je niets van hen aan. Alles is goud wat mensen zeggen, het is aan jou om het positieve eruit te halen. Doe aan groot luisteren.”

Al meer dan 15 jaar verzamelt Adriaan reflecties van kinderen en gedachten van ‘grote’ denkers, ondernemers en sporters als Richard Branson, Michael Jordan en . “Het is mij opgevallen dat kinderen onbelemmerd groot denken, ze zijn onbevangen. Diezelfde eigenschap hebben grote denkers en ondernemers ook”, meent Adriaan. Eén van de mooiste quotes in het boek van Adriaan is die van Stelios: ‘Ik wil met mensen werken die geloven in hun dromen. Als mensen niet eens aan hun eigen dromen willen of durven te werken, dan doen ze dat ook niet voor die van mij.’

Minderwaardig
“Laat de marketeers op 12 januari naast hun (eigen)waarde ook hun dromen meenemen; het is onderdeel van je kapitaal. Kapitaal is niet alleen maar geld, je hebt sociaal kapitaal (je relaties), creatief kapitaal (ideeën), menselijk kapitaal (je talenten), spiritueel kapitaal (bezieling, visie en verbondenheid) en uiteraard financieel kapitaal.” Als ik op de site van het event kijk bij Adriaan, herken ik in zijn verhaal het boek van Daniel Pink ‘’. In dit boek betoogt Pink dat de wereld meer rechterhersenhelftdenkers nodig zal hebben omdat creativiteit steeds belangrijker wordt. Het is ook dit deel van de hersenen waarmee we het bovengenoemde kapitaal kunnen vinden en inzetten. De mensheid heeft zich echter al heel lang door zijn linkerhersenhelft laten leiden- deze hersenhelft staat voor logica, analyse en lineair denken. De rechterhersenhelft - synthese, verhalen vertellen en het grote plaatje zien – werd als minderwaardig beschouwd. Maar volgens Pink gaan we van het informatie-tijdperk waarin de zogenaamde kenniswerker een belangrijke rol in de economie speelt, naar ‘the age of art and the heart’. En daarin is meer vraag naar en meer plaats voor mensen die conceptueel kunnen denken: Dat wil zeggen, de niet voor de hand liggende verbanden kunnen leggen, de grote lijn kunnen zien. Maar ook zaken op een net even andere manier bekijken, en dat ook aan anderen kunnen uitleggen. Met name door het vertellen van verhalen.

Coming out
“Ik vind het belangrijk dat de marketeers die naar het event komen hun verhalen gaan vertellen. Ik wil hen mobiliseren hun kindergeest tot leven te wekken, hun inzicht en ideeën te laten groeien. Zie het als een coming out van marketeers die dag. Ze beseffen dat ze veel meer potentieel voor de organisatie kunnen inzetten, maar helaas werken ze vaak in een beperkende omgeving. Marketeers zien na verloop van tijd hun waardecreatie over het hoofd en cijferen zich weg. Organisaties moeten weg bewegen van een cultuur van ‘ja maar’ naar ‘ja en’. Ze zijn alleen bezig met financieel kapitaal en de andere kapitaalbronnen raken uitgeput of worden niet op waarde geschat – denk aan je talent, ideeën en bezieling. Zoals je aan zijn quote ziet, denkt Easyjet oprichter Stelios daar anders over. Hij ziet dromen in de tijd van de baas juist als een waardevolle bijdrage.”

Een prachtig voorbeeld van het inspelen op een andere kapitaalbron dan het financiële is van . Begin 2011 had de medische noodhulporganisatie een waarin mensen in Nederland werd gevraagd hun profielpagina op Facebook, Twitter en/of Linkedin voor 1 dag te doneren. Artsen Zonder Grenzen nam hun pagina 1 dag over en verspreidde nieuws, foto’s en videobeelden uit de landen waar zij hulp geeft. Als je meedeed kreeg je een aangepaste profielfoto, en Artsen Zonder Grenzen verspreidde maximaal 5 tot 7 berichten via je Facebook-, Twitter- en/of LinkedIn account. Daarmee werd je profiel voor 1 dag een platform om de noodzaak van noodhulp onder de aandacht te brengen, met berichten en verhalen die niet altijd het grote nieuws halen. Artsen Zonder Grenzen startte onlangs een nieuwe campagne gestart: op Facebook.

Het Event: 12 januari 2012.

Hieronder een video waarin Adriaan Wagenaar zijn rol op het event nader verklaart:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in