Nokia mikt op een status als challenger brand
Zo zegt Nokia’s ceo, Stephen Elop, tegen Cnet: ‘Wat betreft onze langetermijndoelen moesten we weer een helder inzicht krijgen in de voorkeuren van shoppers. Onze werknemers moesten weer gemotiveerd zijn en begrijpen dat ze deze consumenten moeten bedienen.’
Elop stelt dat marketing een centrale rol zal spelen in het creeren van nauwere banden met de consument. ‘Als we onze boodschap over kunnen brengen en de kwaliteit van het product kunnen laten zien, dan zullen we echt succesvol zijn. We zullen wel een kloof moeten overbruggen, we moeten letterlijk de winkel in en ervoor zorgen dat verkopers onze producten juist uitleggen.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaAls onderdeel van dit proces zegt Nokia de corporate benadering te hebben ingeruild voor die van een start-up. Alleen op die manier kan het merk enig tegenwicht bieden tegen marktleiders Apple en Samsung, aldus Elop: ‘We moeten urgenter zijn en meer naar de klant luisteren.’
Nokia hoopt voortaan sneller te reageren op veranderend consumentengedrag, en disruptiever te werken.
De telefoon waarmee Nokia de strijd aangaat, is de Lumia 920 smartphone (Windows). In de VS wordt het toestel alleen verkocht door AT&T.
Nokia moet van ver komen: in het eerste kwartaal van 2010 bedroegen de smartphone verkopen 26,5 miljoen euro, in het eerste kwartaal van 2012 nog maar 6,3 miljoen euro.
De mobiele telefoondivisie zag een verlies van 683 miljoen euro in het laatst gerapporteerde kwartaal, de netto sales daalden naar 3,6 miljard euro. Een negatieve marge van 19,2 procent.
Bron: Cnet
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid