Creatie & umfeld van invloed resultaat online campagne
Dit blijkt uit een onderzoek naar de werking van online adverteren van Sanoma Media en onderzoeksbureau MetrixLab. De combinatie een opvallende uiting en een kwalitatief umfeld beïnvloeden het positieve resultaat van een campagne het meest.
Hogere herkenning
De belangrijkste driver van de effectiviteit is de creatieve kracht van de uiting en dan vooral de mate waarin een uiting opvalt. Gemiddeld genomen vallen de ‘rich media’-formaten het meeste op, maar ook met meer reguliere formaten is dit mogelijk. Uitingen die goed scoren op ‘opvallend’ kunnen tot ruim drie keer een hogere herkenning realiseren dan uitingen die slecht scoren op ‘opvallend’, menen de onderzoekers.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe cases tonen aan dat bij de toename in top-of-mind bekendheid en overweging een groei van respectievelijk 19 procent en 38 procent tot de mogelijkheden behoren. Kijkend naar meer actiematige aspecten als koop- en klikintentie, zijn er maximale effecten van 26 procent en 34 procent. Met creatie is ook goed in te spelen op de klikintentie. Er is een positief verband tussen het plaatsen van de tekst ‘Meer informatie’ of een tekst die tot actie aanzet op de uiting en de klikintentie. Uit het onderzoek blijkt ook dat het tonen van een productafbeelding bijdraagt aan de relevantie en geloofwaardigheid van een advertentie en zo uiteindelijk de klikintentie stimuleert.
Hoge geloofwaardigheid
De onderzochte cases scoren gemiddeld aanzienlijk hoger op de waarde ‘geloofwaardigheid’ dan de algemene benchmark van MetrixLab, ook op de variabele ‘relevantie’ wordt hoger gescoord dan de MetrixLab benchmark, blijkt uit het onderzoek. Daarom trekt Sanoma de conclusie dat ‘dit er op lijkt te duiden dat de hoge geloofwaardigheid en relevantie van de platformen van Sanoma Media, afstraalt op de online advertenties die er op geplaatst worden. Dit is in lijn met eerdere onderzoeken uit de markt, waaruit bleek dat het umfeld een sterk effect heeft.’
Er zijn in totaal 55 cases onderzocht waarbij gekeken is naar de effectiviteit van online adverteren op een aantal platformen van Sanoma Media. Iedere case is hierbij een combinatie van online advertentieformat en platform (site). De cases realiseerden gemiddeld ruim 680.000 views en campagnes liepen over het algemeen zo’n 4 tot 6 weken. De effectiviteit is gemeten door het taggen van de online uitingen en vergelijk van de exposed en unexposed groep.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid