Nog geen fragmentatie bij tv kijken


Dit aandeel neemt eerder toe dan af. Per dag kijkt meer dan 80 pct televisie, per week bijna 97 pct. Dit blijkt uit het Televisierapport over 2008 van Spot. In veel toekomstscenario’s over tv kijken wordt verondersteld dat het kijkgedrag zal fragmenteren. Het sterk groeiende aanbod van digitale zenders, de mogelijkheid van uitgesteld kijken en de distributie via internet zouden leiden tot een versplintering van het publiek over de vele aanbieders. Maar het gedrag van het publiek volgt niet in gelijke mate de verbreding van het aanbod.
De programmering van de top-20 zenders is dermate attractief dat zij verreweg het grootste deel van de kijkers aan zich weten te binden, aldus Spot. In 2000 trokken zij 87 pct van de kijktijd, in 2008 neemt dit nog verder toe tot 89 pct van de kijktijd. De top-20 zenders (inclusief de regionale omroepen die als een zender worden geteld) vormen de gezamenlijke achterban van Spot.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPaul van Niekerk, directeur Spot: 'Wij blijven onder de indruk van de opkomst van internet en de digitale zenders. Maar zij ontwikkelen zich naast het bestaande televisieaanbod. De attractiviteit van de bestaande zenders op het publiek is zo groot, dat hun aandeel eerder groeit dan dat het afneemt. Juist in crisistijd is de betrouwbaarheid van deze zenders voor adverteerders dan ook groter dan ooit.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid