Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog geen fragmentatie bij tv kijken

Van een veronderstelde fragmentatie van televisie kijken is geen sprake. De top-20 zenders nemen bijna 90 pct van de kijktijd voor hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit aandeel neemt eerder toe dan af. Per dag kijkt meer dan 80 pct televisie, per week bijna 97 pct. Dit blijkt uit het Televisierapport over 2008 van Spot. In veel toekomstscenario’s over tv kijken wordt verondersteld dat het kijkgedrag zal fragmenteren. Het sterk groeiende aanbod van digitale zenders, de mogelijkheid van uitgesteld kijken en de distributie via internet zouden leiden tot een versplintering van het publiek over de vele aanbieders. Maar het gedrag van het publiek volgt niet in gelijke mate de verbreding van het aanbod.

related partner content for mobile comes here

De programmering van de top-20 zenders is dermate attractief dat zij verreweg het grootste deel van de kijkers aan zich weten te binden, aldus Spot. In 2000 trokken zij 87 pct van de kijktijd, in 2008 neemt dit nog verder toe tot 89 pct van de kijktijd. De top-20 zenders (inclusief de regionale omroepen die als een zender worden geteld) vormen de gezamenlijke achterban van Spot.

Paul van Niekerk, directeur Spot: 'Wij blijven onder de indruk van de opkomst van internet en de digitale zenders. Maar zij ontwikkelen zich naast het bestaande televisieaanbod. De attractiviteit van de bestaande zenders op het publiek is zo groot, dat hun aandeel eerder groeit dan dat het afneemt. Juist in crisistijd is de betrouwbaarheid van deze zenders voor adverteerders dan ook groter dan ooit.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in