'Meer vertrouwen in Postbank dan in ING'
Dat zegt merkendeskundige Paul Moers van bureau HighValue in De Telegraaf naar aanleiding van de Financial Trust Index (FTI). Dat is een nieuwe index die het vertrouwen van consumenten in de banken meet.
De kredietcrisis heeft ook een aantal Nederlandse banken in grote problemen gebracht. Zo kwamen Fortis en ABN Amro in staatshanden en moesten ING en SNS een lening bij de staat afsluiten. Al die financiële perikelen hebben hun weerslag op de manier waarop consumenten tegen banken aankijken, aldus Moers. Uit onderzoek van merkadviesbureau HIGHvalue blijkt dat de kernwaarden waarop banken rusten - zoals veiligheid, betrouwbaarheid en integriteit - onder grote druk staan.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMoers: 'Wij hebben acht kernwaarden voor banken geformuleerd: openheid in communicatie, integriteit van het management, transparantie, degelijkheid, financiële gezondheid, veiligheid qua spaargeld, betrouwbaarheid bij zwaar weer en klantgerichtheid. Deze kernwaarden hebben banken collectief opgebouwd sinds pakweg 1930. Dat waren zekerheden waar niemand aan twijfelde, maar die basis staat nu helemaal op zijn kop.' Banken konden zich in hun (reclame)uitingen richten op de verschillen met de concurrenten, maar die tijd is voorbij. Ze gaan de kernwaarden nu bijna allemaal weer benadrukken', aldus HighValue.
Alleen de Rabobank springt er heel positief uit in de index, die kan op de ingeslagen weg voortgaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid