Overslaan en naar de inhoud gaan

Neuromarketing: wel of niet?

In de Verenigde Staten bestaat er enige ontevredenheid over de effectiviteit van neuromarketing.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Neuromarketing is samen met het meten van social media-inspanningen en het leren luisteren naar consumenten dé grote aandachtrekker op dit moment in het marketingvakgebied.

related partner content for mobile comes here

Maar er is ook veel kritiek op neuromarketing, het zou onzinonderzoek zijn en subjectief marktonderzoek.

Aanleiding voor de Advertising Research Foundation (ARF) om een team, ‘Neurostandards Colloboration Project', in het leven te roepen dat neuromarketing onder de loep neemt.

Niet ieder onderzoeksbureau doet er aan mee: NeuroFocus (Nielsen) en EmSEnse bijvoorbeeld niet, maar andere bedrijven als Colgate-Palmolive, Campell’s Soup, American Express en General Motors weer wel.

De groeiende interesse in neuromarketing komt mede voort uit onvrede over bestaande marktonderzoekmethoden en het feit dat het heel lastig is om er achter te komen wat mensen écht van bepaalde advertenties en producten vinden. Het blijft moeilijk om emotie te verwoorden.

Maar neuromarketingtechnieken, het gebruik van EEG, fMRI, facial coding en andere biometrische metingen om te ontdekken hoe consumenten over marketing denken zijn duur en relatief vaak nog niet getest.

En de resultaten zijn niet altijd hetzelfde. De ARF keek naar neuromarketingresultaten voor een campagne van Colgate Total. Een aantal van de deelnemende neuromarketingbedrijven gaven aan dat de advertentie goed werd ontvangen, maar andere interpreteerden hem weer als slecht. Het bleek moeilijk te ontdekken waar onderzoek eindigde en hypothesen begonnen.

Neuromarketing is vooralsnog vooral aan te raden als een aanvullende onderzoeksmethode, naast de bestaande methoden. En het is verstandig dat neuromarketeers samenwerken met traditionele onderzoeksbureaus.

(bron: AdvertisingAge)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in