Neuromarketing: wel of niet?
Neuromarketing is samen met het meten van social media-inspanningen en het leren luisteren naar consumenten dé grote aandachtrekker op dit moment in het marketingvakgebied.
Maar er is ook veel kritiek op neuromarketing, het zou onzinonderzoek zijn en subjectief marktonderzoek.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaAanleiding voor de Advertising Research Foundation (ARF) om een team, ‘Neurostandards Colloboration Project', in het leven te roepen dat neuromarketing onder de loep neemt.
Niet ieder onderzoeksbureau doet er aan mee: NeuroFocus (Nielsen) en EmSEnse bijvoorbeeld niet, maar andere bedrijven als Colgate-Palmolive, Campell’s Soup, American Express en General Motors weer wel.
De groeiende interesse in neuromarketing komt mede voort uit onvrede over bestaande marktonderzoekmethoden en het feit dat het heel lastig is om er achter te komen wat mensen écht van bepaalde advertenties en producten vinden. Het blijft moeilijk om emotie te verwoorden.
Maar neuromarketingtechnieken, het gebruik van EEG, fMRI, facial coding en andere biometrische metingen om te ontdekken hoe consumenten over marketing denken zijn duur en relatief vaak nog niet getest.
En de resultaten zijn niet altijd hetzelfde. De ARF keek naar neuromarketingresultaten voor een campagne van Colgate Total. Een aantal van de deelnemende neuromarketingbedrijven gaven aan dat de advertentie goed werd ontvangen, maar andere interpreteerden hem weer als slecht. Het bleek moeilijk te ontdekken waar onderzoek eindigde en hypothesen begonnen.
Neuromarketing is vooralsnog vooral aan te raden als een aanvullende onderzoeksmethode, naast de bestaande methoden. En het is verstandig dat neuromarketeers samenwerken met traditionele onderzoeksbureaus.
(bron: AdvertisingAge)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid