Nederland scoort laag op ‘gezondheid’


Dit blijkt uit het nieuw verschenen rapport ‘Health Food Innovation Panorama 2009’ van XTC World Innovation, waarvan het Nederlandse strategisch marketingadviesbureau Business Openers partner is. Uit het rapport blijkt dat Nederland laag scoort op gezondheidsclaims op producten. De Verenigde Staten zijn koploper als het gaat om innovatieve producten die beweren goed voor de gezondheid te zijn. In Europa staan Portugal, Italië en Groot-Brittannië bovenaan. Nederland is de nummer 21 op de wereldranglijst.
De onderzoekers onderscheiden twee categorieën in gezondheidsproducten. Enerzijds de producten met een expliciet -toegevoegd- gezond ingrediënt, producten met een gezondheids- / welzijnsclaim en afslankproducten (‘functional foods’). En anderzijds de producten met een expliciete positionering van ‘natuurlijkheid’ (zoals ‘organic’ producten en producten zonder kunstmatige toevoegingen).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit de Health Food Innovation Panorama 2009 blijkt verder dat Nederland nog wel bijblijft in de subtrend ‘natuurlijk’. Opvallend binnen deze trend is -in Nederland en internationaal- de toename van innovaties met ‘organic’-claims; vooral in categorieën waar die eerst niet of veel minder voorkwamen, zoals in bonbons, zoutjes en diepvriespizza’s. Ook verschijnen ze in concepten van bekende merken als de biologische producten onder het merk Knorr.
Unilever lijkt volgens het onderzoek overigens een dualistisch beleid te volgen als het om gezondheid gaat. Sommige merken gaan meer de kant op van ‘natuurlijkheid’, zoals het genoemde Knorr en ook Unox met soep zonder E-nummers, terwijl weer andere merken, zoals Becel, juist de harde functional food ontwikkeling maken.
De onderzoekers melden dat veel fabrikanten zich te weinig realiseren dat consumenten helemaal geen voedingsexperts zijn, maar wel gemiddeld 200 voedselgerelateerde beslissingen per dag moeten nemen. Niels Willems, partner van Business Openers: 'Consumenten kunnen steeds minder bijhouden welke ingrediënten waar specifiek goed voor zouden zijn. Daarom wordt verwacht dat functionele claims het gaan afleggen tegen sterk emotioneel geladen concepten. Het gaat erom trends goed met elkaar en je merk te combineren in één concept.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid