Marcommeter #6: ‘Pechtold is een slechte marketeer’
TON PLANKEN: Alexander Pechtold is een slechte marketeer. Dat vind ik jammer, want het is een sympathieke man. Hij heeft veel bijgeleerd sinds zijn koddige ministerschap en zijn standpunten zijn gezond. Maar nu kreeg hij afgelopen zaterdag bij Nieuwsuur zeker drie kwartier spreektijd, omdat tegenstrever Wilders niet was komen opdagen. Daarom waren er wat PVV-stemmers uitgenodigd. Deze mensen kwamen met volstrekt begrijpelijke vragen. Zoals een vorkheftruckchauffeur die vertelde dat zijn baas in plaats van hem een Pool in dienst had genomen, omdat die pakweg 4 euro per uur goedkoper was. En wat meneer Pechtold daaraan dacht te gaan doen. Met samengeknepen billen zit je dan een verhaal vol generalisaties aan te horen, dat Europa zo nuttig dit en zo belangrijk dat is.
Dat mag allemaal waar zijn,, maar je zag de groeiende vertwijfeling in de ogen van die werkloze heftruckchauffeur. Want Pechtold had geen concreet antwoord. Herscholing ? Instroom Polen afremmen ? Werkgevers dwingen een Pool hier ook het CAO-loon te betalen ? Of…
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDus Pechtold peilde bij een doelgroep waarvan je mocht betwijfelen of hij daar überhaupt klanten uit kan werven; vervolgens deed hij geen enkele poging hen een aantrekkelijk politiek product te verkopen afgestemd op hún behoeften; hij toonde weinig of geen empathie, zelfs een illusie gunde hij ze niet. Wat een slechte politieke marketeer.
OTTO VAN DER HARST:De verleiding om te zeggen ‘ik wil best uw nieuwe premier zijn’ is Wouter Bos ook al eens opgebroken. Op dat moment gaan de mensen er nog eens echt voor zitten: zie ik die man als premier van alle Nederlanders? Misschien kan ie het, maar is ie het ook…? Dat lot treft Roemer en het treft in de komende dagen ook Diederick Samsom. Gisteren in Buitenhof kon hij er niet meer om heen; wie zo stijgt maakt kans de grootste te worden. En dan moet je daar iets over zeggen. Moeilijk. Niet te zelfvoldaan zijn maar toch ook weer niet ambitieloos overkomen.
Laten we twee dingen in het achterhoofd houden: Cohen verloor alle verkiezingsdebatten en scoorde meer zetels dan ‘debatwinnaar’ Samsom tot nu toe. In het voorjaar van 2006 stond Wouter Bos op 58 zetels in de peilingen. En dan wordt zo’n vraag opeens manifest: is Samsom een premier?
GOOS EILANDER:Al ver voor deze verkiezingstijd heb ik me afgevraagd wat nou eigenlijk het succes van Emile Roemer was. Oké, guitige oogjes, een van de weinigen met relativerende, soms zelf humoristische, opmerkingen. Type oom die je wel vertrouwt.
Ik denk nu dat de waarheid toch iets anders ligt, Het succes van Roemer zit m in het binnensmonds gemompel met een zachte G. Doordat je minstens de helft van wat hij zegt niet verstaat, krijg je een soort impliciete reactie waarbij iedereen zijn eigen aanvulling maakt van wat hij/zij wel verstaan heeft. Door de volstrekte overexposure in deze verkiezingsperiode, word je als toehoorder langzaam duidelijk waar deze man echt voor staat. Steeds vaker hoor je hem nu ook dat deeltje van zijn zinnen zeggen dat voorheen achter zijn gebit verborgen bleef. En die volledige boodschap is toch niet zo aantrekkelijk als dat halve beeld. Zet dat mompelen nou eens tegen de goed gearticuleerde mening van Samsom (overigens erg vaak in de media als Samsung aangeduid) en je snapt de trend in het verkiezingsonderzoek meteen.
Otto van der Harst is medeoprichter en managing partner van Selmore, Goos Eilander is directeur van Trendbox, Ton Planken is communicatieadviseur en mediatrainer.
Illustraties: Nanna Koekoek
Klik hier voor het overzicht van alle edities van Marcommeter.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid