Overslaan en naar de inhoud gaan

Marcommeter #6: ‘Pechtold is een slechte marketeer’

Terwijl Alexander Pechtold dit weekend geen antwoord had op de zorgen van een heftruckchauffeur, wordt de vraag actueel of Diederick…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

TON PLANKEN: Alexander Pechtold is een slechte marketeer. Dat vind ik jammer, want het is een sympathieke man. Hij heeft veel bijgeleerd sinds zijn koddige ministerschap en zijn standpunten zijn gezond. Maar nu kreeg hij afgelopen zaterdag bij Nieuwsuur zeker drie kwartier spreektijd, omdat tegenstrever Wilders niet was komen opdagen. Daarom waren er wat PVV-stemmers uitgenodigd. Deze mensen kwamen met volstrekt begrijpelijke vragen. Zoals een vorkheftruckchauffeur die vertelde dat zijn baas in plaats van hem een Pool in dienst had genomen, omdat die pakweg 4 euro per uur goedkoper was. En wat meneer Pechtold daaraan dacht te gaan doen. Met samengeknepen billen zit je dan een verhaal vol generalisaties aan te horen, dat Europa zo nuttig dit en zo belangrijk dat is.

related partner content for mobile comes here

Dat mag allemaal waar zijn,, maar je zag de groeiende vertwijfeling in de ogen van die werkloze heftruckchauffeur. Want Pechtold had geen concreet antwoord. Herscholing ? Instroom Polen afremmen ? Werkgevers dwingen een Pool hier ook het CAO-loon te betalen ? Of…

Dus Pechtold peilde bij een doelgroep waarvan je mocht betwijfelen of hij daar überhaupt klanten uit kan werven; vervolgens deed hij geen enkele poging hen een aantrekkelijk politiek product te verkopen afgestemd op hún behoeften; hij toonde weinig of geen empathie, zelfs een illusie gunde hij ze niet. Wat een slechte politieke marketeer.

OTTO VAN DER HARST:De verleiding om te zeggen ‘ik wil best uw nieuwe premier zijn’ is Wouter Bos ook al eens opgebroken. Op dat moment gaan de mensen er nog eens echt voor zitten: zie ik die man als premier van alle Nederlanders? Misschien kan ie het, maar is ie het ook…? Dat lot treft Roemer en het treft in de komende dagen ook Diederick Samsom. Gisteren in Buitenhof kon hij er niet meer om heen; wie zo stijgt maakt kans de grootste te worden. En dan moet je daar iets over zeggen. Moeilijk. Niet te zelfvoldaan zijn maar toch ook weer niet ambitieloos overkomen.

Laten we twee dingen in het achterhoofd houden: Cohen verloor alle verkiezingsdebatten en scoorde meer zetels dan ‘debatwinnaar’ Samsom tot nu toe. In het voorjaar van 2006 stond Wouter Bos op 58 zetels in de peilingen. En dan wordt zo’n vraag opeens manifest: is Samsom een premier?

GOOS EILANDER:Al ver voor deze verkiezingstijd heb ik me afgevraagd wat nou eigenlijk het succes van Emile Roemer was. Oké, guitige oogjes, een van de weinigen met relativerende, soms zelf humoristische, opmerkingen. Type oom die je wel vertrouwt.

Ik denk nu dat de waarheid toch iets anders ligt, Het succes van Roemer zit m in het binnensmonds gemompel met een zachte G. Doordat je minstens de helft van wat hij zegt niet verstaat, krijg je een soort impliciete reactie waarbij iedereen zijn eigen aanvulling maakt van wat hij/zij wel verstaan heeft. Door de volstrekte overexposure in deze verkiezingsperiode, word je als toehoorder langzaam duidelijk waar deze man echt voor staat. Steeds vaker hoor je hem nu ook dat deeltje van zijn zinnen zeggen dat voorheen achter zijn gebit verborgen bleef. En die volledige boodschap is toch niet zo aantrekkelijk als dat halve beeld. Zet dat mompelen nou eens tegen de goed gearticuleerde mening van Samsom (overigens erg vaak in de media als Samsung aangeduid) en je snapt de trend in het verkiezingsonderzoek meteen.

is medeoprichter en managing partner van Selmore, is directeur van Trendbox, is communicatieadviseur en mediatrainer.

Illustraties:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in