Overslaan en naar de inhoud gaan

Economie van goed en kwaad

Balanseconomie is het nieuwe toverwoord om een antwoord te bieden aan het centrale thema van deze tijd: schuld. Maar een beetje minder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is alweer bijna vier geleden, september 2008, toen Lehman Brothers instortte, bijna zoals eerder in september 2001 het WTC in New York dat deed. Maar Amerika leek snel te kunnen herrijzen, tenminste als je waarde hechtte aan de woorden die Barack Obama, hope, change en yes we can, tijdens zijn campagne gebruikte. De hypotheekcrisis werd een bankencrisis, een financiële crisis, een eurocrisis en uiteindelijk ook een morele crisis. Schuld is het centrale thema van deze tijd, wie is schuldig aan de crisis en wie gaat dat allemaal betalen? De Nederlandse of de Griekse overheid, of toch de Nederlandse en de Griekse burger? Inmiddels lijkt de hoop op herstel die we vier jaar geleden nog hadden vervlogen.

related partner content for mobile comes here

Na vier jaar zondaartje zoeken is de energie die we hadden om de boel snel op te ruimen verbrand. Moedeloos zitten we nu bij de afvalbergen van het casinokapitalisme neer. Misschien moeten we nog eens uitrekenen hoe we de balans kunnen vinden en de schulden kunnen vereffenen. Balanseconomie is het nieuwe toverwoord in een poging om de groeiambities bij te stellen. Maar het antwoord op de graaicultuur is niet ietsje minder graaien om de balans te herstellen. Het antwoord is ook niet het radicale midden in een poging om de polarisatie tegen te gaan en de overlegeconomie nieuw leven in te blazen.

We moeten ook geen weg zoeken uit een economische maar uit een sociaal-culturele crisis, die van de moraal. Dat betekent ophouden met boekhouden en nadenken over wat we echt belangrijk vinden in ons leven en in de wereld. Begin met het waarom, zou Simon Sinek zeggen. Tomás Sedlácek stelt dat we niet langer moeten nadenken over een economie van winst en groei maar over een economie van goed en kwaad. Als we nu eens niet uitgaan van winstmaximalisatie maar van waardemaximalisatie. Welke waarde voeg jij met jouw bedrijf toe aan de maatschappij is dan de essentiële vraag. Het is de overgang van graaicultuur naar geefmaatschappij; het gaat niet om economische winst en groei maar om maatschappelijke winst en groei.

Lees meer over trends en trendonderzoek op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in