Overslaan en naar de inhoud gaan

Marcommeter #2: ‘Rutte is de Leugenkampioen’

Alle partijen zijn sinds gisteren wel ergens kampioen in. De een in werkgelegenheid, de ander in koopkracht of in onderwijs. Maar wat …
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

JAN KUITENBROUWER: 'Lying rides upon debt’s back’, zei Benjamin Franklin. Als de leugen hand in hand gaat met de schuld, moeten wij in een leugenachtige tijd leven. En als je bedenkt dat de leugen niet zelden de gedaante aanneemt van de statistiek, is dat ook zo. De gemiddelde krantenlezer heeft sinds 2008 meer cijfers te verstouwen gekregen dan daarvoor in heel zijn leven. En zoals Franklins latere collega Henri Kissinger zei: 'It's not a matter of what is true that counts but a matter of what is perceived to be true.' Die spreuk zou best eens bij Mark Rutte op de wc kunnen hangen, want van alle lijsttrekkers is hij nu al met afstand de Leugenkampioen. Premier Pinokkio, wordt hij op Twitter al genoemd. Hallo Mark, noblesse oblige, wel eens van gehoord? 'De waarheid is de doodsvijand van de leugen’, wist een beroemde Duitse spindokter uit de jaren dertig al, ‘en daaruit volgt dat de waarheid de grootste vijand van de staat is’. Die zal in huize Rutte toch ook niet ergens aan de muur hangen?

related partner content for mobile comes here

DAVID SNELLENBERG: Gisteren werd ik bijna onwel van het opportunistische geshop in het CPB-rapport. Iedereen is wel ergens kampioen in. Hier heeft Nederland niets aan. Wat ik mis is inspiratie, hoop en samenwerking. Juist nu zou er een leider moeten opstaan die de realiteit benoemd; Europa staat in brand, onze welvaart loopt gevaar, het wereldtoneel is drastisch aan het veranderen, en er is naast een economische ook een energie- en milieucrisis. En dat heeft allemaal gevolgen voor Nederland. Waar we elkaar nu bestoken vanuit verschillende nogal sleetse en archaïsche belangen, is er juist behoefte aan de ‘bigger picture’. Nederland is wars van dit soort leiders, maar heeft altijd een beproefde methode gehad; polderen. Samenwerken. Dus ik hoop echt dat er één of meerdere m/v’s opstaan die al voor de verkiezingen besluiten tot een groot gezamenlijk blok. Voorbij links en rechts (oud), maar met een coalitie die groots genoeg is om samen te werken (nieuw). Dat zou wat zijn: een krachtige, nieuwe energie.

HILDE ROOTHART: Het CPB heeft de cijfers bekendgemaakt. Fijn, want meten is weten. Maar ho eens even, moeten we niet eens ophouden met politiek bedrijven alsof het boekhouden is? Want waren het niet de accountants die de escapades van durfinvesteerders en casinokapitalisten hebben witgewassen? Procentje meer of procentje minder, wat leert dat ons nou eigenlijk? Iedere lijsttrekker roept zichzelf uit tot kampioen van het boekhouden. Want Rutte is de kampioen banenmachine en de stamelende Roemer de kampioen koopkrachtplaatje. In Nieuwsuur blijkt dat Twan Huijs de winnaar van de avond is omdat hij tomatenpuree maakt van het werk van Coen Teulings, de directeur van het Centraal Planbureau. Het plan van de PVV om de euro af te schaffen en de gulden weer in het leven te roepen, dat is nu juist weer niet doorberekend. De avond kent verder louter verliezers. De betrokken burger, want de cijfers bieden geen enkel nieuw inzicht in de standpunten van de partijen. De lijsttrekkers, want als iedereen wint heeft ook iedereen verloren. Maar vooral de democratie, want de keuzes voor morgen die er werkelijk toe doen worden helemaal niet in kaart gebracht.

is directeur van de Taalkliniek, voor strategische communicatie, en columnist van NRC Handelsblad en NCRV's Altijd Wat. is trendonderzoeker en oprichter van Trendslator. is oprichter en partner van Dawn.
Illustraties:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in