Overslaan en naar de inhoud gaan

Madurodam laat de grote verhalen van Nederland zien

De miniatuurstad profileert zich als themapark
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Wie aan Madurodam denkt, denkt aan de miniatuurstad. ‘Maar we zijn meer dan dat’, vertelt marketingmanager Yvette Nieboer. ‘De markt verandert, dus wij ook.’ Om dat aan het grote publiek te vertellen, ontwikkelde bureau N=5 een nieuwe merkcampagne voor Madurodam.

related partner content for mobile comes here

Het draait om Hollands trots


De slogan is ‘Nederland op z’n grootst’. De campagne moet laten zien dat het themapark vooral draait om de grote verhalen van Nederland, niet alleen om de miniatuurstad.

De slogan is ‘Nederland op z’n grootst’. De campagne moet laten zien dat het themapark vooral draait om de grote verhalen van Nederland, niet alleen om de miniatuurstad.

Joris Gruiters, strategy director bij N=5, vertelt dat de geschiedenis van het park inspiratie gaf. ‘Madurodam is in 1952 opgericht als levende herinnering aan George Maduro, held uit de Tweede Wereldoorlog. Het had altijd als doel om een positief bewustzijn te creëren in Nederland. Vandaag de dag is dat wel weer heel relevant. Nederlanders zijn goed in onszelf klein maken. Als iets goed is, is het ‘on-Nederlands goed’. Terwijl we ook trots mogen zijn. Dat verbeelden we in de campagne.’

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

In de video worden negatieve quotes ('Nederland wint nooit wat') ontkracht met beelden van Nederlandse successen. De film eindigt met beelden van de miniatuurstad en de nieuwe attracties.

De nieuwe indoorattractie Nieuw Amsterdam staat centraal. Nieboer: ‘De attractie bewijst wat we willen communiceren: Madurodam vertelt de grote verhalen van Nederland, de verhalen waar we trots op mogen zijn. In Nieuw Amsterdam beleef je bijvoorbeeld de vaart van schip de Vergulde Bever van Amsterdam naar Nieuw Amsterdam, de stad die vandaag New York heet.’

Dj-beleving en interactieve voetbalmuur


Madurodam bouwt al enige tijd dit soort ‘belevingsattracties’. Het park had namelijk flink last van alle concurrentie op de entertainmentmarkt. Terwijl Madurodam in de jaren ‘90 zo’n miljoen bezoekers per jaar trok, daalde dit tussen 2000-2010 naar 540.000. Het park vernieuwde zichzelf met attracties als een Armin van Buuren-dj-beleving en een interactieve voetbalmuur waar je je een speler uit het Oranje van 1988 kunt voelen.

Madurodam bouwt al enige tijd dit soort ‘belevingsattracties’. Het park had namelijk flink last van alle concurrentie op de entertainmentmarkt. Terwijl Madurodam in de jaren ‘90 zo’n miljoen bezoekers per jaar trok, daalde dit tussen 2000-2010 naar 540.000. Het park vernieuwde zichzelf met attracties als een Armin van Buuren-dj-beleving en een interactieve voetbalmuur waar je je een speler uit het Oranje van 1988 kunt voelen.

Ambitie: 50% miniatuur, 50% attracties


Met succes: het park trekt op dit moment zo’n 650.000 bezoekers en dat moeten er nog meer worden. Directeur Joris van Dijk tegen Omroep West: 'In 2030 willen we ons profileren als themapark dat ook met slecht weer leuk is om te bezoeken. Het plan is om dan 50 procent miniatuur te hebben en de andere 50 procent attracties en indoorevenementen.'

Omroep West: 'In 2030 willen we ons profileren als themapark dat ook met slecht weer leuk is om te bezoeken. Het plan is om dan 50 procent miniatuur te hebben en de andere 50 procent attracties en indoorevenementen.'

: 'In 2030 willen we ons profileren als themapark dat ook met slecht weer leuk is om te bezoeken. Het plan is om dan 50 procent miniatuur te hebben en de andere 50 procent attracties en indoorevenementen.'

Afgelopen donderdag kreeg het park officieel toestemming van de gemeente om uit te breiden in de Scheveningse Bosjes. Nieboer: ‘Uitbreiding is belangrijk voor het merk. Om als themapark te groeien hebben we vernieuwing en ruimte nodig.’

De merkcampagne is vanaf vandaag te zien op tv en online.

Credits
Creatie: Tim de Waard, Daniel Samama
Strategie: Joris Gruiters, Niels Pel
Account: Judith Lavalette, Maarten Posthumus, Yoeri Kastelein
Productie N=5: Lotte de Rooij

Productiemaatschappij: DPPLR
Regisseur: Nils Vleugels
Editor: Marc Bechtold
Postproduction: DPPLR
Geluid: KlevR sounddesign
Media: PHD Netherlands

Verantwoordelijk bij klant: Joris van Dijk, Yvette Nieboer, Ludmilla Molina

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in