Overslaan en naar de inhoud gaan

Jonge consumenten vergeven en vergeten

Veel jonge consumenten zijn best geneigd om zich kritisch op te stellen tegenover wereldmerken. Maar ze zijn ook weer zó aan die merken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Golfoorlog stond op het punt te beginnen, toen de wereldomvattende merkenstudie RIO 2002 plaatsvond. Een goed moment dus om te peilen hoe de gebruiker van merken als Nike, Sony, Coca-Cola en co. aankijkt tegen de globalisering, de rol van de Verenigde Staten en de machtige global brands. Het resultaat wordt goed samengevat in het antwoord van een Argentijnse respondent: ‘Wereldwijde merken geven ons het gevoel wereldburgers te zijn, en we zijn bang om die merken kwijt te raken, omdat we onze identiteit eraan ontlenen’. Ook al zou hij kritiek hebben op de manier waarop Amerika de rest van de wereld overheerst, de consument wil zijn merk niet afvallen, want dat bezorgt hem een gevoel van leegte. Dus is hij maar al te graag bereid om zijn eventuele ongenoegens in te slikken, zodat hij weer een fijne relatie heeft met ‘zijn’ merk. ‘Vergeven en vergeten’ is het globale motto.

related partner content for mobile comes here

Tegelijkertijd rukt de individualisering steeds verder op. Het merk is de uitdrukking van je lifestyle, en daarmee een hoogstpersoonlijk statement. De consument kiest voortaan het merk en niet omgekeerd. Merken die dat begrijpen, zorgen er dus in elk geval voor dat ze niet meegaan in de mainstream, maar juist trouw blijven aan zichzelf.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in