Overslaan en naar de inhoud gaan

"Je bestelt geen bier, maar een merk"

Zo eindigt een artikel in NRC Next gisteren dat handelt over de nieuwe campagnes van 's lands bierbrouwers om de trend van dalende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo eindigt een artikel in gisteren dat handelt over de nieuwe campagnes van 's lands bierbrouwers om de trend van dalende bierverkoop te keren. Het zijn de woorden van Herwin van den Berg, directeur marketing van in de strijd om de bierdrinker, die een nieuwe fase is ingegaan en zich nu hoofdzakelijk op de man richt.

related partner content for mobile comes here

Binnenkort komt de brancheorganisatie Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) met cijfers over 2006, maar de brouwers weten al dat de consumptie voor de 18e keer op rij licht gedaald is in Nederland. De bierbrouwers willen deze dalende verkoop stoppen door betere marketing, aldus de schrijver van het artikel, Frits Baltesen.
Dan komt de vraag naar boven: wat wordt er verstaan onder betere marketing? In het artikel wordt gedoeld op nieuwe productvormen, nieuwe verpakkingen, nieuwe logo's en andere tv-commercials; nu allemaal met name gericht op de man.
Het laatste is vooral duidelijk zichtbaar op de Nederlandse buis. We worden dagelijks overvallen door een kudde oermannen, die op weg zijn naar hun pilsje in het café.

Waarbij een appèl wordt gedaan op het oerinstinct van de man om te volgen. Opmerkelijk detail: mannen bleken deze commercial gemiddeld een zeven gegeven te hebben; de vrouwen daarentegen bevroren bij wijze van spreken bij het zien van deze commercial: een min drie! Heineken en hebben het iets minder rigoreus aangepakt. Hier is nog enige ruimte voor de bierdrinkende vrouw.

Allemaal inspanningen om dit homogene product onderscheidend te laten zijn in de markt, want hoe je het ook positioneert: bier blijft bier! Is alleen de vraag: wiens merk?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in