Overslaan en naar de inhoud gaan

Trendbox Focus op 2007: A-merken krijgen het zwaar

Na tal van voorspellingen voor het nieuwe jaar komt ook Trendbox met zijn Focus op 2007. Maar dit keer zijn tenminste consumenten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de laatste weken van 2006 werden 250 respondenten online ondervraagd. Het betreft hier een landelijk representatieve steekproef uit de populatie van 16 jaar en ouder, ontleend aan Het Nationale Panel® van Trendbox.

related partner content for mobile comes here

Ruurd Hielkema van Trendbox: ‘Na een aantal jaren van toenemend pessimisme is de Nederlander in de afgelopen twaalf maanden gaan ontspannen. Eind 2005 was er nog sprake van veel somberheid. Voor het eerst in acht jaar was minder dan de helft van de populatie optimistisch over de toekomst. Voor het eerst in acht jaar was één op de tien Nederlanders zelfs expliciet negatief over die toekomst. Maar in 2006 wordt radicaal met deze trend gebroken.’

Na drie in statistisch opzicht stabiele jaren is het vertrouwen van de consument in de Nederlandse economie in 2006 fors toegenomen. Iets meer dan de helft van de populatie (51 procent) verwacht dat de Nederlandse economie komend jaar nog verder aantrekt; vorig jaar was dat 44 procent. Mannen zijn daarover positiever (59 procent) dan vrouwen (43 procent), en 50-plussers zijn positiever (62 procent) dan de jongere groepen (46 procent).

Ondanks het optimisme verwachten consumenten nog wel een verdere rationalisatieslag in het eigen aankoopgedrag. Zo’n 40 procent verwacht in 2007 immers meer of vaker boodschappen te gaan doen bij discounters als Lidl en Aldi. Een op de vijf Nederlanders denkt meer te gaan shoppen op websites als Marktplaats.nl, en als de voornemens kloppen zullen winkelmerken de positie van A-merken komend jaar verder aantasten.

Het feit dat vrouwen en de groep 25-34 jaar zeggen dat ze in 2007 meer huismerken en minder A-merken gaankopen, zou een en ander extra zuur kunnen maken voor eigenaren van merken met minder relevante toegevoegde waarde. En dan te bedenken dat het aandeel van de winkelmerken in de supermarkt de afgelopen vier jaar al van 26 procent naar 34 procent is gestegen. In een niet onaanzienlijk aantal productgroepen wordt de merkkracht van A-merken en winkelmerken al gelijk geacht.

Dat de blik mogelijk wat meer van binnen naar buiten gaat, is een positief teken, vindt Trendbox. Waar in 2005 nog een kwart van de Nederlanders aangaf, zich (mogelijk) af te gaan wenden van het dagelijkse nieuws, is dat nu gedaald naar 18 procent. Over media gesproken: bijna driekwart van de steekproef (71 procent) vreest dat de reclame op tv hen in 2007 echt te veel zal worden. Opvallend is dat zowel jongeren tot 25 jaar als 50-plussers (beide 81 procent) hier duidelijk hoger dan gemiddeld scoren. Hoe ze de reclameblokken kunnen vermijden, blijft evenwel onduidelijk.

Opmerkelijk is het gegeven dat het aantal mensen, dat denkt dat Jezus in 2007 op aarde terugkeert, daalt. Nog altijd denkt 3 procent dat het zal gebeuren. En dat zijn toch zo’n kleine 400.000 Nederlanders. Vorig jaar was dat echter nog bijna het dubbele.

Voor meer informatie:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in