Trendbox Focus op 2007: A-merken krijgen het zwaar


In de laatste weken van 2006 werden 250 respondenten online ondervraagd. Het betreft hier een landelijk representatieve steekproef uit de populatie van 16 jaar en ouder, ontleend aan Het Nationale Panel® van Trendbox.
Ruurd Hielkema van Trendbox: ‘Na een aantal jaren van toenemend pessimisme is de Nederlander in de afgelopen twaalf maanden gaan ontspannen. Eind 2005 was er nog sprake van veel somberheid. Voor het eerst in acht jaar was minder dan de helft van de populatie optimistisch over de toekomst. Voor het eerst in acht jaar was één op de tien Nederlanders zelfs expliciet negatief over die toekomst. Maar in 2006 wordt radicaal met deze trend gebroken.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNa drie in statistisch opzicht stabiele jaren is het vertrouwen van de consument in de Nederlandse economie in 2006 fors toegenomen. Iets meer dan de helft van de populatie (51 procent) verwacht dat de Nederlandse economie komend jaar nog verder aantrekt; vorig jaar was dat 44 procent. Mannen zijn daarover positiever (59 procent) dan vrouwen (43 procent), en 50-plussers zijn positiever (62 procent) dan de jongere groepen (46 procent).
Ondanks het optimisme verwachten consumenten nog wel een verdere rationalisatieslag in het eigen aankoopgedrag. Zo’n 40 procent verwacht in 2007 immers meer of vaker boodschappen te gaan doen bij discounters als Lidl en Aldi. Een op de vijf Nederlanders denkt meer te gaan shoppen op websites als Marktplaats.nl, en als de voornemens kloppen zullen winkelmerken de positie van A-merken komend jaar verder aantasten.
Het feit dat vrouwen en de groep 25-34 jaar zeggen dat ze in 2007 meer huismerken en minder A-merken gaankopen, zou een en ander extra zuur kunnen maken voor eigenaren van merken met minder relevante toegevoegde waarde. En dan te bedenken dat het aandeel van de winkelmerken in de supermarkt de afgelopen vier jaar al van 26 procent naar 34 procent is gestegen. In een niet onaanzienlijk aantal productgroepen wordt de merkkracht van A-merken en winkelmerken al gelijk geacht.
Dat de blik mogelijk wat meer van binnen naar buiten gaat, is een positief teken, vindt Trendbox. Waar in 2005 nog een kwart van de Nederlanders aangaf, zich (mogelijk) af te gaan wenden van het dagelijkse nieuws, is dat nu gedaald naar 18 procent. Over media gesproken: bijna driekwart van de steekproef (71 procent) vreest dat de reclame op tv hen in 2007 echt te veel zal worden. Opvallend is dat zowel jongeren tot 25 jaar als 50-plussers (beide 81 procent) hier duidelijk hoger dan gemiddeld scoren. Hoe ze de reclameblokken kunnen vermijden, blijft evenwel onduidelijk.
Opmerkelijk is het gegeven dat het aantal mensen, dat denkt dat Jezus in 2007 op aarde terugkeert, daalt. Nog altijd denkt 3 procent dat het zal gebeuren. En dat zijn toch zo’n kleine 400.000 Nederlanders. Vorig jaar was dat echter nog bijna het dubbele.
Voor meer informatie: www.trendbox.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid