Overslaan en naar de inhoud gaan

Duwen, trekken, sjorren...

Succesvol veranderen is een kwestie van gezond verstand en doen. Het is vooral het beïnvloeden van mensen, en vraagt van u als veranderaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veranderingen kun je maar voor 50 procent managen. Bij de technische, financiële en organisatorische aspecten van een verandering, de harde kant, zijn ze goed mogelijk. Zeker als je werkt met een gestroomlijnde procesaanpak.
Maar de succesfactor van een verandering zit vaak in die andere kant. De kant van vaardigheden, houding en gedrag van mensen. Deze 50 procent kun je proberen zo goed mogelijk te beïnvloeden. Een dynamisch terrein, want we hebben te maken met mensen van vlees en bloed, en dus met emoties en irrationele processen en met uiteenlopende belangen.

related partner content for mobile comes here

Rauwe werkelijkheid
Hoe doortimmerd uw veranderplan er ook uitziet, er is altijd die weerbarstige praktijk. Die niet-papieren en niet-digitale wereld, waarbij mensen deel uitmaken van andere werkelijkheden, waarbij ze elkaar ontmoeten in en buiten de vergaderzaaltjes en geconfronteerd worden met zaken die niet staan uitgeschreven in een helder stappenplan of worden afgevangen door een gelikte Prezi-presentatie. Het managen van die rauwe werkelijkheid is misschien wel de grootste succesfactor bij het realiseren van een verandering.
Een verandermanager zal permanent in het hier en nu alert moeten zijn op het verbinden van de veranderdoelen met het gedrag van alle betrokkenen in de praktijk, iets wat een constante houding vergt van duwen-trekken-sjorren.

Veranderproces ‘klaren’
Voor de medewerker is het van belang dat hij niet alleen op een fatsoenlijke manier wordt meegenomen in het veranderproces en daarbij wordt gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen rol in dat proces, hij moet het dan ook zelf doen! Dit noemen wij het voortdurend ‘klaren’ door de medewerker van zijn eigen veranderproces.
Per saldo komt het erop neer dat voor iedereen die – gewenst of ongewenst, gevraagd of ongevraagd – partij is bij een verandering een heel belangrijke factor gemanaged moet worden: de IK-factor. Zo beschouwd is een kritische succesfactor voor Ver-anderen: het Ver-ikken. Te beginnen met jezelf.
Wat is jouw rol in een veranderproces en hoe sta jij daar in? En voordat je naar anderen kijkt: is jouw eigen basishouding nog oké? Ben je er klaar voor?

Peter, Andor en Jacco zijn op 1 oktober docenten tijdens de Communicatiebreak in Den Haag. Zij verzorgen daar een workshop met de titel #039;Veranderen zit tussen de oren'">'Veranderen zit tussen de oren'. Meer informatie vind je op de website van Communicatiebreak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in