Overslaan en naar de inhoud gaan

Webinar statistieken – eerst zien, dan geloven! (Deel 2)

Dat webinars aangeprezen worden als marketing- of communicatietool is leuk en aardig, maar vaak niet genoeg om collega’s of het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week schreef ik al een eerste blog over . In dit tweede deel ga ik in over wat de beste dag en tijdstip is voor een webinar en wat je kan verwachten qua Show - no-show opkomstpercentage bij een webinar.

related partner content for mobile comes here

Beste tijdstip voor een webinar
Ga je het webinar op een maandag geven, of op een dinsdag? En hoe laat gaat dat webinar dan plaatsvinden? Het meest geschikte tijdstip van een webinar is afhankelijk van jouw doelgroep.
onderzocht 8.200 online meetings in 6 maanden en concludeerden dat de beste tijd tussen 12:00 en 15:00 valt. Webinars zouden het meest effectief zijn als deze worden gegeven
op dinsdag, woensdag of een donderdag.

Company Webcast (bekend van webinar.nl en webcast.nl) geeft daarentegen aan dat financiële instellingen als , , of , liever een webinar geven om 20:00 uur ’s avonds, omdat zij zich richten op particulieren/consumenten. Overdag zijn deze mensen namelijk aan het werk. Verdiep je dus in de doelgroep en bepaal vervolgens het tijdstip en de dag.

Show – no-show bij een webinar
Hoeveel mensen gaan een webinar bijwonen? Wat kun je als organisator verwachten? Daar is helaas geen duidelijk antwoord op te geven, aangezien meerdere factoren hierbij rol spelen. Het doel van het webinar is van grote invloed op het opkomstpercentage deelnemers. Maar uiteraard ook hoe je de herinneringen uitstuurt en de zaken praktisch hebt georganiseerd. Als men na de inschrijving niets meer van je hoort, wordt de dag en de tijdstip wellicht vergeten. We hebben enkele benchmark cijfers met betrekking tot opkomstpercentages bij soorten van webinars gevonden:

1. Organiseer je een verkoop-achtige webinar? Reken dan niet op veel aanwezigen. Het percentage deelnemers hangt hier rond de 33%. Ongeveer twee derde van de inschrijvingen zal
niet komen opdagen.
2. Organiseer je een webinar over een heel bijzonder of specifiek onderwerp? En, richt je de pijlen op een specifieker publiek met specifieke interesses; dan is het opkomstpercentage ongeveer 50%.
3. Communiceren met klanten levert 60 tot 65% aanwezigen op.
4. Interne trainingen en communicatie met medewerkers leveren een hoog percentage op van 80 tot 85%.
5. Het hoogste percentage komt van evenementen waarvoor betaald moet worden. Hier kun je rekenen op 95-98% opkomst.

Nu jij nog
Nu je een algemeen idee van een webinar hebt, is het misschien tijd om het zelf ook te proberen. Begin eens met een pilot en stel je doelen niet te ambitieus. Daarna kun je het stap voor stap
uitbouwen. Zo kun je doelen stellen op meerdere vlakken:

- Hoeveel mensen schrijven zich in?
- Hoeveel mensen komen opdagen?
- Hoe lang blijven ze bij de les? Of klikken ze stiekem weg?
- Hoeveel interacties en vragen zijn er?

Deel jouw statistieken met ons! Stuur een email naar {encode="info@webinar.nl" title="info@webinar.nl"}. Zo kunnen we ook in Nederland een benchmark opzetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in