Duurzaam vleeskeurmerk 'BeterLeven' onder vuur
Omdat ‘biologisch’ voor veel consumenten vooral te duur is, heeft men de afgelopen tien jaar hard gewerkt aan een ‘tussensegment’ in vlees. Het heet ‘BeterLeven’ en werkt op basis van sterren die de Dierenbescherming al dan niet uitdeelt. Het keurmerk zit nu alleen even in de hoek waar de klappen vallen.
Dierenbescherming is niet transparant genoeg en zou handelen op basis van willekeur en politiek. En ook niet onbelangrijk: de consument is in de ontwikkeling van het label vergeten. Eerder al toonde promotieonderzoek aan dat het BeterLeven-keurmerk innovatie van duurzaam vlees zou remmen. De Dierenbescherming staat dierenwelzijn in de weg, concluderen velen nu al.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEén hufterproof keurmerksysteem waar alle varianten van duurzaam dieren houden als appels en peren in worden geperst, is een achterhaald denken van hoe duurzame ontwikkelingen te stimuleren. Wat zou moeten gebeuren is dat er juist een veelkleurig pallet ontstaat van hoe dieren te houden. Als algemene consumentenkeurmerken naar de achtergrond verdwijnen, onstaat er ruimte voor partijen om het eigen gelijk te bewijzen. Zaken die we dan nu nog onder 'duurzaamheid' scharen, worden aspecten waarop concurrenten zich van elkaar gaan differentiëren. Merken worden dan de standaard.
Merken gaan hun eigen duurzame keuzes maken en daar zelf verantwoording over afleggen. En, als ze slim zijn, vragen de supermarkten (want zeker aanvankelijk zullen zij het zijn die samen met boeren een eigen merkverhaal gaan claimen) consumenten erover mee te denken, want zo bouw je aan op waarden gebaseerde duurzame relaties tussen je merk en je klanten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid