Coca-Cola: ‘Leef zoals opa’
'Grandfather’ is de naam van de bewuste commercial, waarin het leven van opa als jonge man (links) en volwassen kleinzoon (rechts) parallel in beeld is gebracht.
De verschillen zijn evident. Jaren ’50 grootvader beweegt meer, gaat met de fiets naar het werk, eet minder en minder vet en neemt de tijd voor dingen. Kleinzoon daarentegen jaagt door het leven, zich volproppend met convenience eten en zich opvretend van de zenuwen in de file. Weinig geloofwaardig dan ook dat kleinzoon het postuur heeft van een gezond levende jongeman. De vraag die niet beantwoord wordt in de commercial, is of opa evenveel cola dronk als kleinzoon.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe commercial is gemaakt door David The Agency uit Buenos Aires, Argentinië.
Kanttekeningen
Het is makkelijk om honderden kanttekeningen te plaatsen bij een frisdrankmerk dat goede sier maakt met een gezonde leefstijl. Maar het lijkt Coca-Cola wel ernst met de anti-obesitas richting die is ingeslagen.
Eerder werden de commercials ‘Coming Together’ (waarin de nadruk op low calory producten lag):
En ‘Be Okay’ (waarin suggesties worden gedaan om de 140 calorieën die een blikje cola bevat, op een vrolijke manier te verbranden).
Coca-Cola verklaart dat het obesitasprobleem niet met deze reclame kan worden opgelost, maar wil wel een bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem. Een probleem overigens, waaraan het zegt geen deel van uit te maken, getuige dit interview met een Australische woordvoerder van Coca-Cola.
Ondertussen in Nederland...
In Nederland wordt de ‘opa commercial’ niet uitgezonden, zegt Annemarije Pikaar, woordvoerder van Coca-Cola Nederland.
Maar de internationale lijn van de company is ook in ons land uitgerold. De ‘Samenkomen’ commercial is in Nederland ook uitgezonden (op 17 en 18 april) en de ‘Be Okay’ commercial heeft drie weken airtime gehad vanaf 19 april.
In een perscommuniqué van april Coca-Cola zegt verder een bijdrage te leveren door meer keuze uit calorievrije c.q. –arme dranken en kleinere verpakkingen te bieden, nieuwe natuurlijke zoetstoffen als Stevia te gebruiken, voedingswaarde-informatie op het etiket te geven en door jongeren te inspireren en te stimuleren om voldoende te bewegen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid