Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola: ‘Leef zoals opa’

Een splitscreen tvc van Coca-Cola, moedigt mensen in de UK aan om meer te leven als je grootouders.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Grandfather’ is de naam van de bewuste commercial, waarin het leven van opa als jonge man (links) en volwassen kleinzoon (rechts) parallel in beeld is gebracht.

related partner content for mobile comes here

De verschillen zijn evident. Jaren ’50 grootvader beweegt meer, gaat met de fiets naar het werk, eet minder en minder vet en neemt de tijd voor dingen. Kleinzoon daarentegen jaagt door het leven, zich volproppend met convenience eten en zich opvretend van de zenuwen in de file. Weinig geloofwaardig dan ook dat kleinzoon het postuur heeft van een gezond levende jongeman. De vraag die niet beantwoord wordt in de commercial, is of opa evenveel cola dronk als kleinzoon.

De commercial is gemaakt door David The Agency uit Buenos Aires, Argentinië.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Kanttekeningen
Het is makkelijk om honderden kanttekeningen te plaatsen bij een frisdrankmerk dat goede sier maakt met een gezonde leefstijl. Maar het lijkt Coca-Cola wel ernst met de anti-obesitas richting die is ingeslagen.

Eerder werden de commercials ‘Coming Together’ (waarin de nadruk op low calory producten lag):

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

En ‘Be Okay’ (waarin suggesties worden gedaan om de 140 calorieën die een blikje cola bevat, op een vrolijke manier te verbranden).

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Coca-Cola verklaart dat het obesitasprobleem niet met deze reclame kan worden opgelost, maar wil wel een bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem. Een probleem overigens, waaraan het zegt geen deel van uit te maken, getuige met een Australische woordvoerder van Coca-Cola.

Ondertussen in Nederland...
In Nederland wordt de ‘opa commercial’ niet uitgezonden, zegt Annemarije Pikaar, woordvoerder van Coca-Cola Nederland.

Maar de internationale lijn van de company is ook in ons land uitgerold. De ‘Samenkomen’ commercial is in Nederland ook uitgezonden (op 17 en 18 april) en de ‘Be Okay’ commercial heeft drie weken airtime gehad vanaf 19 april.

In een perscommuniqué van april Coca-Cola zegt verder een bijdrage te leveren door meer keuze uit calorievrije c.q. –arme dranken en kleinere verpakkingen te bieden, nieuwe natuurlijke zoetstoffen als Stevia te gebruiken, voedingswaarde-informatie op het etiket te geven en door jongeren te inspireren en te stimuleren om voldoende te bewegen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in