Beste werkgevers hebben de trotste medewerkers
De medewerkers van de honderd best scorende Nederlandse organisaties zijn niet alleen trots op hun werkgever, zij staan ook achter de organisatiedoelstellingen (score 7,7 ten opzichte van een 7,0 elders) en voelen zich echt thuis op hun werk (rapportcijfer 7,9 tegenover een 7,1 bij andere organisaties), blijkt uit het onderzoek.
Trotse medewerkers fungeren bovendien als ambassadeurs voor hun organisatie, zij promoten hun werkgever namelijk actief bij vrienden en bekenden. De stelling: ‘Ik raad mijn organisatie aan als werkgever bij anderen’ scoort bij de honderd beste werkgevers een 7,9, terwijl andere organisaties hiervoor een 6,9 behalen.
Sociale innovatie
Organisatietrots komt tot stand als medewerkers continu serieus genomen worden en mee kunnen denken over de te varen koers. Dit meedenken wordt sociale innovatie genoemd. Vaak scoort organisatietrots overigens ook het hoogst bij organisaties die vooroplopen op het gebied van duurzaam ondernemen en maatschappelijke betrokkenheid.
Organisatietrots is waardevol omdat ze eerder reclame zullen maken voor hun werkgever, bijvoorbeeld via de sociale media. Ze zijn ook bereid om zich extra in te zetten om bij te dragen aan het succes van de organisatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid