Overslaan en naar de inhoud gaan

Al meegepraat?

Al op nederlandpraatmee.nl geweest?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al op geweest?

related partner content for mobile comes here

Het is de website waarmee het Burgerforum - een door minister Pechtold ingesteld college van burgermannen en -vrouwen - peilt of Nederland misschien de Tweede Kamer op een andere manier wil kiezen.

Het is een vorm van, laten we zeggen, communicatief besturen dat in een heuse trend past. Overal schieten klankbordgroepen, interactieve platforms en inspraakpanels als paddenstoelen uit de grond. En communicatie wordt serieus, weloverwogen in gezet om van burgers te horen hoe het willen hebben.

Misschien klinkt het ons, communicatiejongens en -meisjes, als muziek in de oren. Maar is het wel zo'n vrolijk deuntje? Illustreert het niet veel eer de wanhoop van een moderne samenleving die niet goed meer weet hoe ze zich heeft te besturen? Dreigt communicatie niet te verworden tot een verlegenheidsoplossing voor ministers, gemeentebesturen en bedrijven die de draad kwijt zijn?

Op het eerste gezicht lijkt het eervol om als redder in de nood te worden aangeklampt. Maar het is een last waaronder ons vak alleen maar kan bezwijken. Communicatie moet het hebben van richting. Wie weet welke kant hij of wil, kan een beroep doen op ons soort volk. En dat levert meer op dan een bewindsman, een directeur of burgemeester in gewone doen vaak denkt. Maar veel te vaak wordt het gebruikt als vijgeblad of, erger, als fopspeen.

Communicatie kan het vacuüm van een gedesoriënteerd, aangeslagen, zoekend politiek & bestuur niet opvullen. Net zo min als schoonheid de wereld kan redden (met excuses aan Dostojevski).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in