Leve de fast-forward knop
De opmars van de digitale dvd-recorder baart zowel tv-zenders als adverteerders de nodige zorgen. Want de fast forward-knop maakt het de kijker buitengewoon gemakkelijk om de reclameblokken te omzeilen. Maar dat doorspoelen is lang niet zo schadelijk voor de aandacht dan vaak wordt verondersteld. Een vergelijkend onderzoek in opdracht van het Engelse tv-station Sky wijst namelijk uit dat kijkers tijdens het doorspoelen de reclame wel degelijk waarnemen.
In veel gevallen scoren de commercials die versneld worden afgespeeld, hoger op likeability dan bij het normale tempo. Want het vergt concentratie om in de gaten te houden wanneer het blok is afgelopen en het volgende (gedeelte van het) programma begint. Bovendien heeft de kijker z’n kijkgedrag veel meer zelf in de hand, en daardoor neemt de irritatie af. Voor de adverteerder een alleszins prettige boodschap. Want reclameblokken die op video worden bekeken, tellen niet mee bij de GRP-metingen, en dus krijgt adverteerder aandacht waar hij niet voor hoeft te betalen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaBron: Admap. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid