Overslaan en naar de inhoud gaan

Leve de fast-forward knop

Reclameblokken worden door de tv-kijker die een dvd-recorder heeft, steeds vaker doorgespoeld. Maar is dat wel zo erg? Nee, want de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De opmars van de digitale dvd-recorder baart zowel tv-zenders als adverteerders de nodige zorgen. Want de fast forward-knop maakt het de kijker buitengewoon gemakkelijk om de reclameblokken te omzeilen. Maar dat doorspoelen is lang niet zo schadelijk voor de aandacht dan vaak wordt verondersteld. Een vergelijkend onderzoek in opdracht van het Engelse tv-station Sky wijst namelijk uit dat kijkers tijdens het doorspoelen de reclame wel degelijk waarnemen.

related partner content for mobile comes here

In veel gevallen scoren de commercials die versneld worden afgespeeld, hoger op likeability dan bij het normale tempo. Want het vergt concentratie om in de gaten te houden wanneer het blok is afgelopen en het volgende (gedeelte van het) programma begint. Bovendien heeft de kijker z’n kijkgedrag veel meer zelf in de hand, en daardoor neemt de irritatie af. Voor de adverteerder een alleszins prettige boodschap. Want reclameblokken die op video worden bekeken, tellen niet mee bij de GRP-metingen, en dus krijgt adverteerder aandacht waar hij niet voor hoeft te betalen.

Bron: Admap. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in