'Zorg-vergelijksites bewust ondoorzichtig'


Volgens de VRZ zijn de zorg-vergelijksites de afgelopen campagne als paddenstoelen uit de grond geschoten om de gunst van de verzekerde. Maar de vereniging twijfelt aan de objectiviteit van deze sites, vanwege de commerciële belangen die achter de meeste sites zitten. En dat is volgens de vereniging niet in het belang van de consument, die bij zijn keuze voor een zorgverzekeraar gebaat is bij transparante en objectieve informatie.
Vergelijkende sites zouden net het overheidsinitiatief Kiesbeter.nl duidelijk moeten aangeven volgens welke spelregels, criteria en onderzoeken hun adviezen en ranglijsten tot stand komen, meent de VRZ. Om onduidelijkheid tijdens de komende campagnes te voorkomen pleit de vereniging daarom voor een duidelijkere profilering van deze site die zich, aldus de VRZ, 'meer zou moeten positioneren' als onafhankelijke overheidswebsite die objectiviteit hoog in het vaandel heeft.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe zorgvereniging noemt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op dit terrein 'bij uitstek geschikt' om op consumenteninformatie via websites toezicht te houden. 'Wij denken dan met name aan de juistheid en volledigheid van de gegevens die op de websites staan vermeld', aldus VRZ-voorzitter Feenstra, die weet dat de nieuwe waakhond in de zorg al tijdens de afgelopen campagne een belangrijke rol gespeeld op het gebied van reclame-uitingen door zorgverzekeraars.
Overigens kondigde het ministerie van Economische Zaken deze week aan met een kwaliteitskeurmerk voor vergelijkingssites te komen. Secretaris-generaal Jan Willem Oosterwijk maakte dit afgelopen donderdag bekend tijdens een congres over het keuzegedrag van consumenten. (ANP, FD)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid