Overslaan en naar de inhoud gaan

'Zorg-vergelijksites bewust ondoorzichtig'

Vergelijkende websites van zorgverzekeraars zijn vaak met opzet onduidelijk en niet objectief. Die beschuldiging doet de Vereniging…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de VRZ zijn de zorg-vergelijksites de afgelopen campagne als paddenstoelen uit de grond geschoten om de gunst van de verzekerde. Maar de vereniging twijfelt aan de objectiviteit van deze sites, vanwege de commerciële belangen die achter de meeste sites zitten. En dat is volgens de vereniging niet in het belang van de consument, die bij zijn keuze voor een zorgverzekeraar gebaat is bij transparante en objectieve informatie.

related partner content for mobile comes here

Vergelijkende sites zouden net het overheidsinitiatief Kiesbeter.nl duidelijk moeten aangeven volgens welke spelregels, criteria en onderzoeken hun adviezen en ranglijsten tot stand komen, meent de VRZ. Om onduidelijkheid tijdens de komende campagnes te voorkomen pleit de vereniging daarom voor een duidelijkere profilering van deze site die zich, aldus de VRZ, 'meer zou moeten positioneren' als onafhankelijke overheidswebsite die objectiviteit hoog in het vaandel heeft.

De zorgvereniging noemt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op dit terrein 'bij uitstek geschikt' om op consumenteninformatie via websites toezicht te houden. 'Wij denken dan met name aan de juistheid en volledigheid van de gegevens die op de websites staan vermeld', aldus VRZ-voorzitter Feenstra, die weet dat de nieuwe waakhond in de zorg al tijdens de afgelopen campagne een belangrijke rol gespeeld op het gebied van reclame-uitingen door zorgverzekeraars.

Overigens kondigde het ministerie van Economische Zaken deze week aan met een kwaliteitskeurmerk voor vergelijkingssites te komen. Secretaris-generaal Jan Willem Oosterwijk maakte dit afgelopen donderdag bekend tijdens een congres over het keuzegedrag van consumenten. (ANP, FD)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in