Overslaan en naar de inhoud gaan

Adidas gaat grootste marketingcampagne ooit voeren in strijd met Nike

Marketingoorlog sportmerken verhevigt in het jaar na het WK.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adidas gaat in 2015 zijn grootste marketingcampagne ooit voeren in de strijd met de grote concurrent Nike. Dat kondigde Adidas-topman Herbert Hainer gisteren aan na bekendmaking van de teleurstellende cijfers van Adidas.

related partner content for mobile comes here

2 miljard marketinguitgaven

Het sportmerkconcern verhoogt de marketinguitgaven volgend jaar met een procentpunt. Dat betekent dat het 13 tot 14 procent van zijn omzet in marketing zal steken. Dat was in 2014 nog 12 tot 13 procent. De totale uitgaven voor marketing in 2015 kunnen daarmee oplopen tot 2 miljard euro.

&;Moment voor investeringen&;

Hainer zei dat het nu het juiste moment is om de investeringen te verhogen. ‘We weten dat onze klanten van het merk houden als ze onze verhalen horen. Daarom zullen wij ze meer van ons laten zien in de straten, op de beeldschermen en in de winkels.’

De verhoging van de marketinguitgaven is een reactie op de positie die het merk inneemt ten opzichte van de grote concurrent Nike. De Amerikanen hebben de laatste maanden marktaandeel van Adidas afgesnoept , terwijl dat zelf zijn prognoses niet kon waarmaken.  

Aandelen 40 procent omlaag

De Amerikanen zijn ook aanzienlijk groter dan Adidas en hebben enorme financiële middelen. ‘Er is geen twijfel dat we zijn blootgesteld aan externe druk in de afgelopen 18 maanden’, zei Hainer daarover.

De problemen worden langer bekend. Maar pas na het WK reageerde de Adidas-ceo erop. Vorige week gaf hij de winstdoelstelling van de onderneming op lange termijn, iets wat de aandelen van Adidas verder deed kelderen. Sinds het begin van dit jaar verloor het Adidas-aandeel 40 procent van zijn waarde.

Minder Rusland

Adidas wil zijn rivaaal Nike vooral aanvallen in de West-Europese ‘thuismarkt&; en in de VS, waar het op de golfmarkt erg slecht presteerde het afgelopen jaar.  Het stapt daarmee af van de strategie vooral in groeilanden als Rusland te investeren. Adidas zal minder inzetten op de Russische markt, en verlaagde ook de groeidoelstellingen. In plaats van 150 nieuwe winkels wil het nu 80 nieuwe zaken in Rusland opzetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in