Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de week: Feest.je: De maatschappij moet nóg socialer worden

(auteur: Pieter Paul van Oerle) Waar ben je?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

(auteur: Pieter Paul van Oerle) Waar ben je? Wat doe je? Dat weten we steeds beter van elkaar dankzij ‘location based social networks’ en ‘location based services’ zoals , dat inmiddels een indrukwekkend aantal gebruikers heeft en een dito groei doormaakt, waarover ook de berichtte. Ben je onbekend met het concept, dan tip ik bij deze , het locatiegebaseerde sociale netwerk van Nederlandse bodem. Partyanimals only!

related partner content for mobile comes here

Feest.je werkt met een iPhone-applicatie die bijhoudt welke horecagelegenheid je betreedt. Zo laat je weten waar je bent, en je kunt zien waar bekenden zich bevinden. Oprichter Aldert Greydanus: “Het is een dienst die mensen echt dichter bij elkaar brengt. Met Feest.je kun je je vrienden, ook die van vroeger, vaker zien. Het gaat erom dat vaker ontmoetingen plaatsvinden. We willen daarmee bijdragen aan een socialere maatschappij.”

Centrale hub die lokaal bedient
Maar what’s new? Feest.je heeft ten opzichte van concurrenten als Foursquare, Gowalla, Loopt en MyTown – waarop het in principe gebaseerd is – vooral toegevoegde waarde voor Nederlandse gebruikers. Aldert: “Feest.je richt zich puur op de Nederlandse markt. Daardoor kunnen wij eenvoudig inspringen op lokale ontwikkelingen en initiatieven van lokale bedrijven.” Dat bewijst de database van Feest.je, die inmiddels 50.000 horecazaken omvat. Daarmee is Feest.je een centrale hub tussen evenementorganisatoren, bedrijven en gebruikers. Horeca-eigenaren en evenementen kunnen loyale bezoekers belonen door bijvoorbeeld een gratis drankje aan te bieden. Aldert: “Zo creëer je meerwaarde voor de bezoekers en zorg je dat zij juist bij jou binnenlopen.”

Punten scoren
Wat erg aanspreekt is dat Feest.je de fundamenten van een sociaal netwerk en een stadsgids bindt met een spelelement: gebruikers scoren punten als ze ergens inchecken of nieuwe locaties toevoegen. Daarmee verdien je medailles, soms prijzen, en kun je gekroond worden tot koning of koningin als je veel uithangt in hetzelfde café of restaurant. De titel ‘keizer’ is weggelegd voor iemand die op meer dan dertig plaatsen koning is. Ook kun je elkaar tips te geven of locaties aanraden met persoonlijke berichten. En wat bij Foursquare niet kan, en met Feest.je wel is berichten en foto’s kunt uitwisselen met je vrienden, en je kunt de sfeer in een kroeg aangeven.

Focus op gebruiksgemak, en meerdere platformen
Een jonge start-up zoals Feest.je – drie maanden terug gelanceerd tijdens de -conference – heeft veel potentie. De media-aandacht was groot, zie bijvoorbeeld en . Feest.je werkt op dit moment via een iPhone-app en gebruikers van Android, Blackberry en Nokia kunnen gebruik maken van de . Een android app verschijnt naar verwachting in augustus. Ik denk dat er een goede toekomst voor Feest.je inzit, zeker als ik kijk naar de focus op het gebruiksgemak.
Momenteel wordt hard gewerkt aan een nieuwe functionaliteit waar organisatoren van events een ‘spot’ kunnen creëren zodat gebruikers daadwerkelijk bij een evenement kan inchecken. Ook de mogelijkheid voor horecabedrijven om automatisch hun acties op feest.je te plaatsen bieden veel mogelijkheden. En aan de badges die je krijgt als je incheckt op Feest.je – ‘groentje’, ‘keizer’, ‘kroegtijger’, ‘evangelist’ of ‘just married’ – dáár kan Foursquare nog een puntje aan zuigen.

-------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de . Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie of high-tech industrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury. Het is nog mogelijk om in te schrijven…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in