Accenture Innovation Awards Concept van de week: Feest.je: De maatschappij moet nóg socialer worden
(auteur: Pieter Paul van Oerle) Waar ben je? Wat doe je? Dat weten we steeds beter van elkaar dankzij ‘location based social networks’ en ‘location based services’ zoals Foursquare, dat inmiddels een indrukwekkend aantal gebruikers heeft en een dito groei doormaakt, waarover ook de Volkskrant berichtte. Ben je onbekend met het concept, dan tip ik bij deze Feest.je, het locatiegebaseerde sociale netwerk van Nederlandse bodem. Partyanimals only!
Feest.je werkt met een iPhone-applicatie die bijhoudt welke horecagelegenheid je betreedt. Zo laat je weten waar je bent, en je kunt zien waar bekenden zich bevinden. Oprichter Aldert Greydanus: “Het is een dienst die mensen echt dichter bij elkaar brengt. Met Feest.je kun je je vrienden, ook die van vroeger, vaker zien. Het gaat erom dat vaker ontmoetingen plaatsvinden. We willen daarmee bijdragen aan een socialere maatschappij.”
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Centrale hub die lokaal bedient
Maar what’s new? Feest.je heeft ten opzichte van concurrenten als Foursquare, Gowalla, Loopt en MyTown – waarop het in principe gebaseerd is – vooral toegevoegde waarde voor Nederlandse gebruikers. Aldert: “Feest.je richt zich puur op de Nederlandse markt. Daardoor kunnen wij eenvoudig inspringen op lokale ontwikkelingen en initiatieven van lokale bedrijven.” Dat bewijst de database van Feest.je, die inmiddels 50.000 horecazaken omvat. Daarmee is Feest.je een centrale hub tussen evenementorganisatoren, bedrijven en gebruikers. Horeca-eigenaren en evenementen kunnen loyale bezoekers belonen door bijvoorbeeld een gratis drankje aan te bieden. Aldert: “Zo creëer je meerwaarde voor de bezoekers en zorg je dat zij juist bij jou binnenlopen.”
Punten scoren
Wat erg aanspreekt is dat Feest.je de fundamenten van een sociaal netwerk en een stadsgids bindt met een spelelement: gebruikers scoren punten als ze ergens inchecken of nieuwe locaties toevoegen. Daarmee verdien je medailles, soms prijzen, en kun je gekroond worden tot koning of koningin als je veel uithangt in hetzelfde café of restaurant. De titel ‘keizer’ is weggelegd voor iemand die op meer dan dertig plaatsen koning is. Ook kun je elkaar tips te geven of locaties aanraden met persoonlijke berichten. En wat bij Foursquare niet kan, en met Feest.je wel is berichten en foto’s kunt uitwisselen met je vrienden, en je kunt de sfeer in een kroeg aangeven.
Focus op gebruiksgemak, en meerdere platformen
Een jonge start-up zoals Feest.je – drie maanden terug gelanceerd tijdens de TheNextWeb-conference – heeft veel potentie. De media-aandacht was groot, zie bijvoorbeeld Emerce en Marketingfacts. Feest.je werkt op dit moment via een iPhone-app en gebruikers van Android, Blackberry en Nokia kunnen gebruik maken van de mobiele site. Een android app verschijnt naar verwachting in augustus. Ik denk dat er een goede toekomst voor Feest.je inzit, zeker als ik kijk naar de focus op het gebruiksgemak.
Momenteel wordt hard gewerkt aan een nieuwe functionaliteit waar organisatoren van events een ‘spot’ kunnen creëren zodat gebruikers daadwerkelijk bij een evenement kan inchecken. Ook de mogelijkheid voor horecabedrijven om automatisch hun acties op feest.je te plaatsen bieden veel mogelijkheden. En aan de badges die je krijgt als je incheckt op Feest.je – ‘groentje’, ‘keizer’, ‘kroegtijger’, ‘evangelist’ of ‘just married’ – dáár kan Foursquare nog een puntje aan zuigen.
-------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie of high-tech industrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury. Het is nog mogelijk om in te schrijven…
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid