Ouders en jongeren overschatten mediavaardigheid
Dat blijkt uit onderzoek van Dialogic in opdracht van het expertisecentrum Mediawijzer.net. 'Jongeren hanteren lakse zoekstrategieën en het impliciete vertrouwen in informatie op internet is groot. Ouders zijn beduidend vaardiger, maar controleren lang niet altijd de informatie of bron. Bovendien denken ouders een belangrijke opvoedende rol te spelen ten aanzien van internet, terwijl jongeren dit niet zo ervaren', zo stellen de onderzoekers.
Het onderzoeksbureau hield een enquête onder kinderen tussen de 10 en 14 jaar en hun ouders. Ook gaf het centrum speciale medialessen op vier scholen. Leerlingen moesten daarbij met behulp van internet het antwoord vinden op bepaalde vragen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOndanks de overschatting van hun eigen kunnen, vinden ouders en jongeren het belangrijk om hun informatievaardigheden (zoeken naar informatie, vaststellen van de betrouwbaarheid van een website et cetera) verder te ontwikkelen. 73 Pct van de ouders ziet daarbij een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd. Opvallend is het verschil tussen ouders en jongeren over de opvoedende rol van de ouders: 71 pct van de ouders geeft aan hun kinderen te leren omgaan met internet, terwijl meer dan de helft van de jongeren (53 pct) hun ouders niet als leermeester ziet.
Om jongeren goed te leren omgaan met media, wil het merendeel van de ouders de vaardigheden samen leren met de kinderen op school. Middelbare scholieren willen vooral mediales volgen op school, terwijl kinderen in het basisonderwijs de mediavaardigheden liever van hun ouders leren. De oplossing lijkt een samenspel te zijn tussen ouders en school, aldus Mediawijzer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid